Misstanden melden is moeilijk voor werknemer
Het is voor werknemers moeilijk om een misstand in hun bedrijf of organisatie te melden. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 430 ondernemingsraden door het Huis voor Klokkenluiders. Maar één op de drie werknemers durft ermee naar buiten te komen als er iets mis is. Eén op de zeven zegt dat er een angstcultuur binnen de eigen organisatie heerst.
Sinds de invoering van de Wet Huis voor klokkenluiders op 1 juli 2016 geldt voor alle organisaties met meer dan vijftig werknemers de plicht tot het invoeren van een meldprocedure. Bijna 80 procent van de onderzochte bedrijven en instellingen heeft zo’n procedure. Maar bijna de helft (48 procent) van de bedrijven en instellingen voldoet niet aan alle wettelijke verplichtingen voor de meldprocedure. Kleine en middelgrote bedrijven met meer dan vijftig werknemers lopen het meest achter, mede omdat bij een deel van deze bedrijven een ondernemingsraad ontbreekt.
Het Huis voor Klokkenluiders is blij dat de gelijknamige wet eindelijk vorm begint te krijgen. „Maar we zijn er nog niet. Een goede meldstructuur alleen is niet voldoende. Minstens zo belangrijk is dat men zich veilig genoeg voelt om verkeerde ontwikkelingen bespreekbaar te maken”, aldus een woordvoerder.
Het onderzoek beveelt alle partijen aan werk te maken van het instellen van een vertrouwenspersoon, een onderzoeksprotocol, een integriteitsfunctionaris en het vastleggen van een preventief integriteitsbeleid. Hiermee krijgen meldprocedures en integriteitsvoorzieningen meer handen en voeten.