Kritische bond: Kloonpolissen onnodig duur
Een derde van de aangeboden basisverzekeringen biedt volgens de Consumentenbond exact dezelfde dekking als een andere verzekering van dezelfde aanbieder. De prijzen van deze ‘kloonpolissen’ liggen soms echter ver uit elkaar. „Het wordt voor de consument onduidelijk gemaakt”, zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond.
Wat is precies het probleem?
„Er zijn veel zorgverzekeringen op de markt met identieke polisvoorwaarden die onder een andere naam en tegen verschillende tarieven worden aangeboden. Die kloonpolissen maken het aanbod onnodig groot en overzichtelijk. Onder aan de streep gaat het de meeste mensen vooral om de zorg waar ze recht op hebben.
Dat is belangrijker dan de wijze waarop ze moeten betalen of de mogelijkheid om telefonisch contact met de verzekeraar te hebben.
Want de verschillen tussen deze verzekeringen zitten hem alleen daarin. Ondertussen betalen consumenten wel verschillende tarieven.”
Doen verzekeraars iets wat niet mag?
„Op zich niet, al heeft de Nederlandse Zorgautoriteit deze werkwijze vorig jaar wel zeer onwenselijk genoemd. Consumenten hebben het idee dat er veel te kiezen is, maar vaak gaat het om een schijnkeuze.
Het zou al veel schelen als producten onder dezelfde naam worden aangeboden. Ohra valt bijvoorbeeld onder CZ, maar biedt onder dezelfde polisvoorwaarden –maar een heel andere naam– een verzekering aan die 15 euro per maand goedkoper is. Dat is heel veel geld.
Een consument denkt dat het om twee verschillende verzekeringen gaat.
Bij Achmea en VGZ is het verschil tussen de goedkoopste en duurste bijna net zo groot.”
Komt dit veel voor?
„In juli riepen we de verzekeraars ertoe op een einde te maken aan kloonpolissen. Helaas is het nog niet zover, want van de 57 basisverzekeringen in 2018 kunnen er 19 worden geschrapt. Dit jaar waren dat er 28 van de 58, dus het gaat iets beter.
Er is wel verschil tussen de afzonderlijke verzekeraars. Menzis heeft onder het concern twee klonen, met weinig prijsverschil. CZ heeft er drie met grote verschillen. Achmea heeft twee basisverzekeringen met respectievelijk vier en vijf klonen, en ook VGZ biedt vijf dezelfde verzekeringen aan.”
Wat adviseert u de consument?
„Op onze site hebben we een overzicht staan van alle identieke polissen. Verder is het altijd goed om een vergelijker in te vullen, want door alle verschillende vormen en talloze collectiviteiten is het bijna ondoenlijk om zelf een goede vergelijking te maken. Ben je van plan om bij dezelfde verzekeraar te blijven, dan is het ook handig om even op de site van de aanbieder te kijken. Soms zijn er toch veranderingen in voorwaarden of nieuwe afspraken met individuele zorgverleners.”
Hoe reageren de verzekeraars op uw oproep?
„Lauw. We kaarten dit al jaren aan, maar de meesten herkennen zich niet in onze opmerkingen. CZ zegt bijvoorbeeld dat het geen kloonpolissen heeft, bijvoorbeeld omdat je bij de ene variant alleen online contact kunt hebben en bij de andere telefonisch te woord gestaan wordt. Of je betaalt op een andere manier. De dienstverlening verschilt dan iets, maar de polisvoorwaarden zijn precies gelijk.
Geef zulke verzekeringen dan in elk geval dezelfde naam, zodat de consument kan afwegen wat hij overheeft voor een andere dienstverlening. De meeste mensen gaat het om de zorg waarop ze recht hebben. Als verzekeraars die duidelijkheid geven, verdwijnen de kloonpolissen.”