„Evangelist moet bewogen zijn met de ander”
„Voor Paulus was het een eer om in Athene op de Areopagus het woord te voeren. In het centrum van de cultuurwereld werd het hart van het Evangelie gepredikt: de Verrezen Christus die met Zijn kruisdood verzoening bracht.”
Dit zei evangelist H. Bor zaterdag op de zendingsmiddag van de christelijke gereformeerden uit het noorden. „Paulus had geen opdracht een kerk te stichten. Wel moest hij vanuit de levende relatie met de opgestane Christus in de stad van filosofen en geleerden de levende God verkondigen.”
De zendingsmiddag had als thema ”Het Evangelie voor de Joden en de heidenen”. H. Bor, evangelist namens de Christelijke Gereformeerde Kerken in Gent (België), sprak over ”Het gesprek met de ander”. Bor legde aan de hand van vele praktijkvoorbeelden uit hoe de ander in een evangelisatiegesprek benaderd kan worden. Bij zijn uiteenzetting nam hij het gedeelte van Paulus op de Areopagus als leidraad.
„Voordat Paulus met en tot de Atheners spreekt, is hij eerst zeer bewogen. Ieder die evangeliseert moet die bewogenheid kennen. In het begin van zijn toespraak lijkt Paulus, net als moderne evangelisten, kritiekloos aan te sluiten bij het godsdienstig gevoel van zijn hoorders. Paulus start geen beeldenstorm, kraakt de afgoden niet af, maar spreekt met respect over „uw heiligdommen.” Maar cruciaal is dat hij God niet op hetzelfde niveau als de afgoden stelt. Paulus verkondigt God als de Enige, omdat Hij alles gemaakt heeft.”
Bor zag in de praktijk van het evangelisatiewerk veel vergelijkbare situaties. „Kern van de boodschap is dat de ander zich moet omkeren, dat wil zeggen tot God bekeren. In de contacten met moderne mensen hoor je vaak dat de dood het einde is.” „Nog nooit is er iemand teruggekeerd”, hoort de evangelist vaak zeggen. „Wie in gemeenschap met de Opgestane leeft, kan met overtuiging antwoorden: „Nee, toch wel, namelijk Eén. Vanmorgen heb ik nog met Hem gesproken.” Vooral bij het evangelisatiewerk, als sommigen erg kwaad en vijandig reageren, wordt vaak ervaren wat in dit bijbelgedeelte staat dat alles in Gods hand is.”
Ds. J. P. Boiten, christelijk gereformeerd predikant te Sliedrecht, sprak over het thema ”Jeruzalem, een lastige steen” naar aanleiding van Zacharia 12:3, waar staat dat de Heere Jeruzalem zal stellen tot een lastige steen voor alle volken. Ds. Boiten stelde dat overal waar God Zijn plannen vervult een strijd ontbrandt. „In het verkiezend welbehagen speelt de stad Jeruzalem een voorname rol. De geschiedenis van Jeruzalem met de talrijke veroveringen en vernietigingen, is een illustratie van de profetie uit Zacharia 12. Andere metropolen uit de Oudheid verdwenen, maar Jeruzalem bleef. Omdat het verlossingswerk van de Heere met de stad Jeruzalem verbonden is. En dat werk is onaantastbaar en trotseert de eeuwen.”
De predikant uit Sliedrecht zei het niet eenvoudig te vinden de profetie rechtlijnig door te trekken naar het huidige Jeruzalem. „Alle profetieën lopen uit op de komst van Christus. Bij de uitstorting van de Heilige Geest was Jeruzalem de pinksterstad. Wie niet buigt en het verlossingswerk van de Messias aan het kruis aanvaardt, voor hem zal Jeruzalem altijd een lastige steen blijven. Alleen de genade van God is in staat een lastige steen te maken tot een Rotssteen.
We moeten voorzichtig zijn met een rechtstreeks verband tussen de profetieën en huidige gebeurtenissen in Israël. Wel blijft er een verband tussen God en Israël, en ook tussen het land en de hoofdstad. De profetieën weten ook van vervulling in etappes. Het zou wel eens kunnen zijn dat de vele Messiasbelijdende Joden in Jeruzalem hier een cruciale rol gaan spelen.”