Veiligheid op z’n Amerikaans
Scherpere visacontroles - Met veel fanfare kondigde de regering-Bush vorig jaar na de septemberaanslagen scherpere visacontroles aan voor honderdduizenden buitenlandse studenten, mensen met een tijdelijke verblijfsvergunning en alle bezoekers. Tenslotte hadden verschillenden van de daders hun visumtermijn overschreden en had men dat niet tijdig ontdekt. Er werden miljoenen vrijgemaakt voor een nieuw computersysteem. „Dat klinkt mooi, maar de immigratiedienst (INS - Immigration and Naturalization Service) heeft maar 2000 ambtenaren beschikbaar voor dit onderzoek. Dat is dus volstrekt onvoldoende, alle computersystemen ten spijt”, aldus INS-vertegenwoordiger Warren Lewis. „Er zijn lokale politiediensten die meer personeel hebben dan wij”, zo vertelde hij de commissie transport van de Senaat.
Secret Service - Als er één dienst gefocust moet zijn op veiligheid, is dat wel de Secret Service, die geacht wordt de president van de Verenigde Staten, de vice-president en hun familieleden te beschermen. Wie schetst dan ook de verbazing van de beheerder van een souvenirwinkeltje in Salt Lake City, toen hij tien dagen geleden bij z’n kassa het volledige bezoekschema van vice-president Dick Cheney aan de Olympische Spelen zag liggen. Cheney’s ’beschermers’ hadden wat souvenirs gekocht en hun -uiterst geheime- instructies bij het afrekenen naast de kassa laten liggen…
Verzwijgen - De Federal Aviation Administration (FAA = Amerikaanse rijksluchtvaartdienst), die verantwoordelijk is voor de luchtveiligheid in de VS, heeft in het verleden herhaaldelijk fouten in het systeem van bagagecontrole verzwegen. Dat meldt Bogdan Dzakovic, die een team leidde dat zulke systemen overal in de VS moest testen. „Dat was misschien zo vóór de 11e september, maar wij hebben nu nieuwe apparatuur”, aldus FAA-woordvoerder Chet Lunner. „Onzin; men heeft hier en daar wel nieuwe apparatuur neergezet, maar men gebruikt nog steeds de oude controlemethoden, die door gewiekste terroristen makkelijk omzeild kunnen worden. De veiligheid rond onze vliegvelden is daarom nauwelijks verbeterd”, aldus Dzakovic.