Een (nieuwe) auto kopen voor dummy’s
Tien jaar oud, drie ton op de teller en enkele dure beurten voor de bumper. Tijd voor een andere auto! Wat is de beste én meest verantwoorde keus? Diesel, benzine of stroom? Nieuw, oud of ouder? Parkeersensoren of niet? En waar blijft het oude ‘blik’? Inruilen of zelf verkopen?
Stapte je vroeger naar de lokale garage om te zien wat het aanbod was, tegenwoordig begint het speuren naar een nieuw vervoermiddel voor velen op internet. Lekker snel vanuit de luie stoel met gegarandeerd tientallen resultaten uit heel Nederland. Er bestaan tig goede autozoekmachines; twee bekende zijn autotrack.nl en autotrader.nl, maar minstens zo handig is gaspedaal.nl, dat op zeventien websites tegelijk zoekt.
Je zou zeggen dat het vinden van de perfecte auto –als die al bestaat– door de komst van dit soort sites makkelijker is geworden, maar dat hoeft helemaal niet. Wie geen zeer concrete zoekcriteria invoert, krijgt namelijk een enorme berg keuzemogelijkheden op zijn scherm. Zeker als je (nog) niet weet welk model je voorkeur heeft. Het filteren van de tientallen zoekresultaten heeft zeker dan heel wat voeten in de aarde.
De moraal van het verhaal is dus dat je vóór het begin van de speurtocht de verschillende criteria helder hebt. Denk aan zaken zoals model, motor, bouwjaar, aantal kilometers en natuurlijk prijs. Dat is al lastig genoeg! Laten we ze een voor een langsgaan.
Amerikaan of Aziaat
Te beginnen met het model. Stel dat je een gezin met drie kinderen hebt en dat je regelmatig een (kampeer)weekendje weg wilt. Dan is een auto met wat beenruimte achterin en een redelijke kofferbakruimte aantrekkelijk. En dan? Een stationwagon of een MPV, een Fransoos, een Duitser, een Amerikaan of een Aziaat? Lastig te zeggen. Aziaten zouden het minste last van storingen hebben en Fransozen zouden lekkerder zitten dan Duitsers.
Persoonlijke smaken gaan opeens ook een rol spelen: de daklijn die gezinslid A prachtig vindt, vindt gezinslid B afschuwelijk, de neus die kind 1 stoer vindt, vindt kind 2 lomp. Kijk overigens maar niet op problemcar.nl om te achterhalen welk model de minste problemen oplevert, want dan koop je helemaal niets meer…
Voor het vergelijken van de harde feiten van de verschillende modellen is de site autoweek.nl/kentekencheck een aanrader. Zoeken op kenteken of op model levert alle gegevens van de uitverkoren auto’s op: aandrijving, nieuwprijs, verbruik, maten en gewichten. Misschien dat het de keuze voor dat ene model iets makkelijker maakt. Of juist niet…
De tweede afweging heeft te maken met de motor van de gelukkige winnaar. Moet hij bijvoorbeeld sterk zijn of niet? Wie een zware caravan door de Ardennen wil trekken, kan wel wat pk’s en Newtonmeters (Nm’s) gebruiken. Kijk eens op caravantrekker.nl om te zien hoe het geselecteerde model scoort op de vlakke weg en in de bergen.
Behalve de kracht van de motor is zijn ‘voedsel’ natuurlijk ook wel belangrijk: benzine, diesel, gas, stroom of een combi? Een elektromotor is natuurlijk de milieuvriendelijkste optie, maar helaas kleven er wel wat bezwaren aan. Zo is de actieradius (nog steeds) beperkt, zijn de oplaadpalen in Europa dun bezaaid en mag een elektrische auto vaak niets trekken! Dieselauto’s trekken het best, maar die hebben weer andere nadelen: zo zijn ze relatief vervuilend –hoewel ze vaak wel veel zuiniger rijden dan hun gas- en benzinebroers– en kosten ze veel wegenbelasting.
Door dat laatste zijn ze financieel pas voordelig voor mensen die duizenden en duizenden kilometers per jaar rijden. Verkopers noemen vaak een omslagpunt van 30.000 per jaar; het is maar hoe je rekent. Wie een diesel die 1 op 20 rijdt, vergelijkt met een benzine die 1 op 13 rijdt, kan makkelijk op een omslagpunt van onder de 20.000 kilometer uitkomen.
Reken wel goed. Een redelijke formule is: (aantal kilometers per jaar/verbruik) x brandstofprijs + wegenbelasting + verzekering. Daarmee laat je echter de kosten van onderhoud en afschrijving buiten beschouwing. Sites zoals omslagpuntberekening.nl en omslagpunt.com helpen bij het bepalen welke brandstof in welke situatie het voordeligst is, maar ook die geven slechts een indicatie.
Vul overigens wel het praktijkverbruik van de auto in en niet de fabrieksopgave. Op sites als werkelijkverbruik.nl en mtc.nl/werkelijk-verbruik zijn betrouwbare gegevens van bestuurders te vinden!
Prijs
De criteria ”bouwjaar” en ”aantal gereden kilometers” van de te zoeken occasion zijn simpel in de zoekmachine van gaspedaal.nl in te vullen. Maar wanneer is een auto ”oud” of ”te oud”? En wanneer heeft een auto ”veel” gelopen en wanneer ”te veel”? Het is in ieder geval raadzaam om te kijken of het opgegeven kilometrage logisch verklaarbaar is. Veel autobedrijven werken met de Nationale Autopas, een soort keurmerk dat inzicht geeft in de onderhoudshistorie van de auto. Mocht de wagen vrij veel kilometers op de teller hebben staan, dan is het slim om te bekijken welke beurt hij als laatste heeft gehad en wat er toen gebeurd is. Vooruitkijken kan ook geen kwaad: als hij over 1000 kilometer een nieuwe distributieriem en banden moet hebben, dan is het handig om de kosten daarvan in te calculeren.
Tot slot de prijs. Alle keuzes in het traject hiervoor hebben direct invloed op de aanschafkosten. Een paar open deuren: een Europese auto is meestal duurder dan een Aziatische, leuke opties zoals stoelverwarming en achteruitrijcamera drijven de prijs flink op. Hoe groter en hoe jonger en hoe minder kilometers – hoe duurder de auto.
De stationwagon voor vijf personen die niet ouder dan vijf jaar mag zijn en niet meer dan een ton mag hebben gelopen, blijkt algauw tussen de 10.000 en de 15.000 euro te kosten. Toch die ‘dure’ beurten bij de bestaande bolide maar laten uitvoeren? Wat is nou 1500 euro vergeleken met 10.000? Op naar de 400.000 kilometer in een auto zonder parkeersensoren en navigatiesysteem, maar wel vol (vertrouwde) krassen en vlekken. Of toch niet…
Weet wat je wilt, filter streng en reken goed
Veruit de meeste mensen ruilen bij de aankoop van een nieuwe bolide hun oude bij het verkopende autobedrijf in. Lekker makkelijk! Geen gedoe met overschrijven, geen ‘vreemde’ mensen over de vloer. Toch is het de vraag of inruilen financieel gezien de beste optie is. De waarde die je auto nog heeft, valt vaak veel lager uit dan je zelf had gedacht.
Op sites zoals independer.nl/autoverzekering/dagwaarde en anwb.nl/auto/koerslijst#/kenteken is simpel te achterhalen wat jouw auto op het moment van verkopen waard is. Daaruit blijkt al dat de inruilwaarde bij een autobedrijf lager ligt dan de waarde bij verkoop tussen particulieren.
Wie zijn wagen niet zelf te koop wil zetten op sites zoals marktplaats.nl of autoscout24.nl kan ook een tussenpartij in de arm nemen. Zo kun je op ikwilvanmijnautoaf.nl alle gegevens van je auto doorgeven, waarna het verkoopteam achter de site hem te koop aanbiedt bij meer dan 10.000 dealers.
Een andere tussenpartij is wijkopenautos.nl met zo’n 25 vestigingen in Nederland. Die werkt bijna hetzelfde, alleen wil men dan wel dat je met je auto langskomt voor een persoonlijke inspectie en een proefritje. Best leuk om eens te proberen. Verlekker je alleen niet te veel aan de ”voorlopige inruilprijs” die je via de site hebt doorgekregen, want die kon weleens veel hoger uitvallen dan het praktijkbod.
„Ja, meneer”, zegt de medewerker van de Apeldoornse vestiging op een regenachtige zaterdag, „op onze site heeft u aangegeven dat de auto meer dan 150.000 kilometer heeft gelopen en dus baseerden we de prijs op die anderhalve ton. Maar nu ik zie dat hij bijna 300.000 op de teller heeft staan…”
En toch kan het zelf verkopen van je auto, al of niet via een tussenpartij, lonen. Ook als het bod dat je krijgt, minder hoog is dan de inruilwaarde die het autobedrijf van de nieuwe auto gaf. Sommige garages slaken namelijk een zucht van verlichting als er eens een klant komt die geen oud barrel wil inruilen. Scheelt tijd, geld en gedoe en dus geven ze in zulke gevallen soms ”geeninruilkorting”. Dat betekent niet dat je geen korting krijgt; het betekent dat je wél korting krijgt, namelijk omdát je niets komt inruilen. En daarmee ben je soms alsnog voordeliger uit.
Nuttige sites
Zoekmachines: autotrack.nl, autotrader.nl, autoscoot24.nl gaspedaal.nl.
Autospecificaties: autoweek.nl/kentekencheck, kentekecheck.nl, ovi.rdw.nl/default.aspx.
Prestaties met aanhanger: caravantrekker.nl.
Omslagpunt berekenen: omslagpuntberekening.nl, omslagpunt.com.
Verbruik: werkelijkverbruik.nl, mtc.nl/werkelijk-verbruik.
Waarde bepalen: independer.nl/autoverzekering/dagwaarde, anwb.nl/auto/koerslijst#/kenteken.
Auto verkopen: ikwilvanmijnautoaf.nl, wijkopenautos.nl.