Doopwater uit de Jordaan voor prinses Amalia
Hedendaagse vormen van symboliek markeren de doop van prinses Catharina-Amalia. De dochter van prins Willem-Alexander en prinses Máxima wordt zaterdag in de Grote of St. Jacobskerk van Den Haag gedoopt met water uit de Jordaan.
De doopdienst staat in het teken van kinderen. Niet alleen verzorgen het Nationaal Kinderkoor en het Nationaal Jeugdkoor de muzikale omlijsting, ook hangen in het bedehuis drie grote moderne kroonluchters: Mobiles waaraan 1000 tekeningen van kinderen zijn bevestigd.
Behalve historische elementen zoals de uit 1880 daterende doopjurk van prinses Amalia en het doopvont uit 1962, kiezen de Nederlandse kroonprins en zijn Argentijnse vrouw zaterdag voor een zeer eigentijdse invulling van de dienst waarin hun dochter ten doop wordt gehouden. Het is een invulling die duidelijk afwijkt van eerdere dopen van erfprinsen van Oranje, die een hoog ceremonieel gehalte hadden.
Ditmaal zal bijvoorbeeld de ouderling van dienst een speciale kan met daarin het water uit de Jordaan de kerk indragen. Het Jordaan-water is verzameld door drie vrienden van prins Willem-Alexander: Eén uit Israël, één uit de Palestijnse gebieden en één uit Jordanië. De prins leerde het trio kennen tijdens het Tweede Wereld Water Forum dat onder zijn voorzitterschap in 2000 in Den Haag werd gehouden.
Aan het water uit de Jordaan is sinds mensenheugenis een speciale betekenis toegekend. Een beslissende gebeurtenis in het leven van de Heere Jezus was namelijk Zijn doop, die Hij in de Jordaan van Johannes de Doper ontving. Het water voor de Oranjespruit is tijdig ingevlogen uit het Midden-Oosten. „Het moet natuurlijk wel zuiver water zijn”, reageerde de ceremoniemeester van het hof, Gilbert Monod de Froideville, vrijdag in een toelichting op de doop.
Niet alleen het Jordaan-water is uniek voor de doop van Amalia, maar ook de verdere invulling van de dienst waaraan zo’n 1200 tot 1300 genodigden zullen deelnemen. Een groot deel van het publiek bestaat namelijk uit jongeren. Zij hebben een inbreng in de dienst. Negen studenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag ontwierpen de presentatie van 1000 kindertekeningen die zijn gemaakt naar aanleiding van de doop van prinses Amalia.
De doopouders kwamen op het idee de tekeningen te gebruiken als decoratie van de kerk, zodat niet alleen de winnende drie tekeningen de aandacht zouden krijgen. Uiteindelijk resulteerde de samenwerking in drie bijzondere kroonluchters die boven het middenpad van de kerk hangen. Geen kroonluchters in de werkelijke zin van het woord, maar drie reuzenmobiles waaraan samen de 1000 tekeningen aan roze hangertjes zijn vastgemaakt. Drie winnende tekeningen hangen onderaan - zichtbaar aan een lintje. De drie mobiles met tekeningen verbeelden samen een papieren doopjurk met een beweeglijke sleep.
De dominante kleuren van de tekeningen zijn roze en wit. Die harmoniëren weer met de bloemversiering van de kerk die voor 85 procent bestaat uit 25 soorten pioenrozen, waaronder de wit met roze Festiva Maxima (daterend uit 1851), de knalroze Koningin Wilhelmina en de crème wit-roze Mother’s Choice. De andere bloemen in de decoraties zijn rozen en lathyrussen. Op het liturgisch centrum staan sinaasappelbomen die ter beschikking zijn gesteld door de Hof van Wouw in Den Haag - na de doop zijn de bloemen van het liturgisch centrum nog enige tijd in de Kloosterkerk te bewonderen.
De prins en zijn vrouw vinden het belangrijk kinderen te betrekken bij de doop van hun dochter. Uit elke provincie en uit de vier grote steden zijn 15 jongeren in de leeftijd van 12-13 jaar uitgenodigd de dienst bij te wonen. Verder zijn er 25 vertegenwoordigers van studentenverenigingen aanwezig. Bij elkaar maken vandaag zo’n 280 tot 290 jongeren in de kerk hun opwachting. Het Nationaal Kinderkoor en het Nationaal Jeugdorkest verzorgen de muzikale omlijsting en als solist treden de 19-jarige Felicia van den End en de 15-jarige Remy van Kesteren op als respectievelijk fluitist en harpist. De organist is Ben van Oosten, de vaste organist van de Grote of St. Jacobskerk. Na afloop van de dienst krijgen de kinderen uit de provincies en de grote steden een rondleiding aangeboden door Madurodam.
Prinses Laurentien zal de dopeling de kerk binnendragen en aan de doopouders geven. Bij elkaar zes peters en meters zullen een doopkaars doorgeven en een wens uitspreken. De dienst bevat geen rooms-katholieke elementen en heeft een puur protestants karakter, zo verzekerde Monod de Froideville.
Een gezelschap van zo’n 110 mensen zal na de dienst op Paleis Huis ten Bosch een dejeuner krijgen aangeboden. In deze groep behoren ook de ouders van prinses Máxima, die in de kerk op de voorste rij zitten, naast koningin Beatrix.