’Concurrentie KPN met kabelaars is goed voor de markt’
Radio luisteren en tv kijken wordt zeker goedkoper als KPN zich op deze markt gaat begeven. Het is een logische stap van het telecombedrijf om te gaan concurreren met de kabelbedrijven. Dat zei media– en telecomdeskundige Peter Jelgersma donderdag in reactie op de aankondiging van KPN een dag eerder.
De nieuwe telecommunicatiewet, die medio mei is ingegaan, staat concurrentie toe op alle netwerken. Daarvoor hoefden kabelbedrijven geen andere partijen te tolereren op de infrastructuur.
KPN heeft de grote kabelbedrijven, zoals Casema en UPC, een brief geschreven waarin het telecomconcern toegang eist tot het netwerk. De kabelbedrijven noemden de actie van KPN slechts een publiciteitsstunt. „Erg flauw van de kabelaars", aldus Jelgersma. De kabelbedrijven gaven ook aan dat er misschien niet voldoende capaciteit op het netwerk is om KPN toe te laten. „Onzin" noemde de telecomdeskundige dat argument.
De kabelbedrijven en KPN moeten met elkaar rond de tafel gaan zitten om samen te gaan werken. KPN moet de kabelbedrijven huur betalen om over hun netwerk diensten te leveren aan consumenten. Komen de bedrijven er niet uit, dan gaat de Opta, de waakhond van de telecommarkt, de situatie bekijken. „De Opta is een voorstander van concurrentie en zal als scheidrechter optreden tussen KPN en de kabelbedrijven", aldus een woordvoerster van het ministerie van Economische Zaken.
KPN wil in overleg met bijvoorbeeld de publieke omroepen en commerciële zenders een pakket radio– en tv–zenders bieden. „Het pakket zal leuker zijn en tegen een interessantere prijs", verzekerde KPN woensdag.
Het is niet ongewoon dat ondernemingen andere bedrijven toelaten op hun netwerk. Zo laat KPN op het vaste netwerk voor telefonie ook andere bedrijven toe, zoals Tele2.