Autonome dronetaxi kiest het luchtruim in Dubai
In Dubai heeft een autonome drone die twee passagiers van A naar B kan brengen, afgelopen maand zijn eerste onbemande testvluchten gemaakt. De Volocopter, ontwikkeld door een Duitse dronefabrikant, heeft een onderstel en een cabine die doen denken aan een helikopter. In plaats van twee grote rotorbladen zit er echter een grote ring op de cabine met achttien propellers. Die zorgen ervoor dat de drone rustig opstijgt, van koers verandert en zacht landt.
Het toestel waarmee de eerste testvlucht werd uitgevoerd, is duidelijk nog werk in uitvoering: deuren en gordels ontbraken.
Topsnelheid
De topsnelheid van het toestel ligt rond de 100 kilometer per uur. De accucapaciteit is beperkt: de vlucht kan maximaal dertig minuten duren. Maar dat is ruim voldoende voor stadsvervoer, zeker wanneer de taxi geen last heeft van files of voor rode verkeerslichten hoeft te wachten.
Voor het testvluchtje steeg de Volocopter op van het strand aan de Perzische Golf, klom naar een hoogte van 200 meter en landde na 5 minuten cirkelen weer op het strand. Niet spectaculair, zou je zeggen.
Hoogwaardigheidsbekleder
Kroonprins Sheikh Hamdan, die de testvlucht samen met andere hoogwaardigheidsbekleders van een afstandje volgde, liet echter weten dat de dronetaxi in het plan past om een kwart van de passagiers in Dubai in 2030 te vervoeren met autonome voertuigen.
Het idee is dat passagiers de dronetaxi straks bestellen via een app op hun smartphone. Op een display in de cockpit geven ze aan waar ze naartoe willen. Het toestel kient dan de route uit en vliegt zonder hulp op afstand naar de plaats van bestemming of naar een ”Voloport”, zeg maar een taxistandplaats voor Volocopters.
Reserveaccu
Uiteraard willen passagiers dat een onbemande taxivlucht veilig is. Daarom is de Volocopter uitgerust met reserveaccu’s en kan hij ook nog vliegen wanneer een aantal rotors uitvalt. Falen onverhoopt alle cruciale systemen dan moeten twee parachutes het leven van de reizigers redden.
De komende tijd moeten testvluchten uitwijzen of de drones obstakels die ze onderweg tegenkomen, feilloos ontwijken: vaste obstakels, zoals de torenhoge wolkenkrabbers waar Dubai om bekendstaat, en bewegende obstakels, zoals vogels, andere vliegende taxi’s en drones die pakketjes bezorgen.
Een concurrerend Chinees bedrijf had eerder aangegeven vanaf juli in Dubai te zullen vliegen met zijn autonome dronetaxi, eHang 184, maar haalde die deadline om onduidelijke redenen niet. De Duitse Volocopter kreeg daarmee de primeur.
Autonoom
De eHang is geen tweezitter, maar biedt plaats aan één niet al te zware persoon – de drone zou maximaal 100 kilo kunnen vervoeren. De topsnelheid ligt met 160 kilometer per uur iets hoger. Op andere fronten zijn de twee luchttaxi’s vergelijkbaar: ze vliegen autonoom naar de bestemming die de passagier intoetst en de maximale vliegtijd ligt zo rond de dertig minuten.