Eerste elektrische vlucht landt in Soesterberg
De Alpha Electro vliegt op batterijen. „Spannend.” Het elektrische toestel zou vrijdagmiddag voor het eerst in Nederland zijn wielen aan de grond zetten in Soesterberg.
Het Nationaal Militair Museum in Soesterberg heeft de primeur. Het eerste volledig elektrisch aangedreven productievliegtuig zou opstijgen vanaf Vliegveld Hilversum en rond halfvier landen op de voormalige Vliegbasis Soesterberg.
Het militair museum laat het toestel invliegen voor ”Science for Humanity”. Bij dit hightechevenement maken bezoekers kennis met technologie van de toekomst. Wargames bijvoorbeeld, maar ook een waterstofauto en een zogenaamd exoskelet dat het dragen van een zware rugzak verlicht.
Bovendien bundelen de Vliegschool Hilversum en iFly, importeur van de Sloveense vliegtuigbouwer Pipistrel, de krachten voor de introductie van elektrisch vliegen in Nederland. De basisvliegopleiding –commercieel en militair– kan vanaf 2019 in de innovatieve vliegmachine plaatsvinden.
Tweezitter
De Pipistrel Alpha Electro is een tweezits trainingstoestel met een 50 kW elektromotor. Forse LiPo-cellbatterijen leveren stroom. Het toestel vliegt geluidsarm, claimt de fabrikant. Tenminste voor inzittenden. Voor omwonenden is het de vraag hoe stil het stroomvliegtuig is. Het sonore gezoem van elektrische drones voorspelt niet al te veel goeds.
De Sloveense fabrikant heeft de Alpha Electro twee jaar geleden geïntroduceerd. Het toestel is ontwikkeld in samenwerking met Siemens, dat de voorstuwing heeft geleverd. Aan het vliegtuig hangt een prijskaartje van pakweg 70.000 euro. Het prototype luistert naar de naam WATTsUP.
De Alpha Electro kan een uur lang vliegen, mét een halfuur reserve. Na 38 minuten intensief rondvliegen bedraagt de batterijcapaciteit nog 25 procent. Het opladen van de LiPo-cellbatterijen vergt een klein uur, het omwisselen amper vijf minuten.
De batterijen wegen 126 kilo, het watergekoelde elektromotortje slechts 11 kilo. Het toestel op stroom hoeft dan weer geen 35 kilo aan brandstof mee te nemen. De stroomkosten zijn –volgens de fabrikant– beperkt. Slechts een tiende van gasolie.
„Alleen innovatie kan de stijgende brandstofkosten en de toenemende wettelijke regulering in de luchtvaart het hoofd bieden”, stelt Frank Anton, hoofd van de afdeling eAircraft van Siemens. Het bedrijf achter elektrisch vliegen verwacht dat in de toekomst ook grote vliegtuigen gebruikmaken van elektrische aandrijving.
Gefascineerd
De luchtvaart kijkt gefascineerd naar alternatieve voortstuwing. Prijsvechter easyJet hoopt binnen tien jaar een volledig elektrisch vliegtuig in gebruik te nemen. De maatschappij werkt samen met het Amerikaanse Wright Electric.
Het toekomstige toestel, met ingebouwde motoren in de vleugel, zou trajecten tot 550 kilometer moeten afleggen, ongeveer een vijfde van alle easyJetvluchten. „Het is niet meer de vraag óf we elektrisch aangedreven korteafstandsvluchten gaan maken, maar wanneer”, aldus Carolyn McCall van easyJet.
Wright Electric werkt al een tiental jaar aan een volledig elektrisch vliegtuig. „De beschikbare accu’s worden steeds beter”, zegt Wrightopman Jeffrey Engler. Het bedrijf richt zich op verbetering van accu’s, want voorlopig is de capaciteit volstrekt onvoldoende.
De grote vliegtuigfabrikanten staan echter terughoudend tegenover volledig elektrische toestellen. Het Europese Airbus trok begin dit jaar de stekker uit het E-fan-project, om zich te concentreren op hybride modellen.
Veelbelovend lijkt de begin juli gepresenteerde nieuwe elektromotor van Siemens – gewicht 50 kilo, vermogen 260 kilowatt, vijf keer zo veel als vergelijkbare aandrijfsystemen. Deze ontwikkeling zou hybride-elektrisch aangedreven vliegtuigen met vier of meer zitplaatsen mogelijk moeten maken.
Siemensspecialist Anton verwacht in 2030 de eerste hybride-elektrische vliegtuigen tot 100 passagiers en 1000 kilometer. „De wereld wordt elektrisch. Of het nu in de lucht, op het land of op zee is.”
Specificaties
Fabrikant: Pipistrel, Slovenië
Spanwijdte: 10,5 meter
Lengte 6,5 meter
Hoogte 2,05 meter
Motorvermogen: 50 kW (2200 toeren/min.)
Gewicht (zonder/met accu): 251 kilo/314 kilo
Max. startgewicht: 550 kg
Aantal inzittenden: 2
Maximaal gewicht piloten: 200 kg
Kruissnelheid: 157 km/u
Maximale snelheid: 194 km/u
Benodigde lengte startbaan: 140 meter
Maximale vlieghoogte: 4878 meter
Vliegduur: 1 uur (+ 30 min. reserve)
Vliegbereik: 150 km