Recensie: Derde orgel-cd Véronique van den Engh vanuit Den Bosch
Na de cd’s ”Imposant” (2014) en ”Allure” (2015) komt Véronique van den Engh met haar derde cd: ”Illuster” (beroemd).
De titularis van de illustere kathedraal van de Sint-Jan in Den Bosch mag daar sinds 2008 –als opvolger van Maurice Pirenne– het imposante kathedraalorgel bespelen. Het instrument van allure huist in een orgelkast die in een vorig jaar verschenen boek ”De Nachtwacht” van ’s-Hertogenbosch heet.
In het tekstboekje vertelt Van den Engh bij ieder stuk hoe ze ertoe gekomen is om het op deze cd te zetten. Pirenne is haar voorbeeld. Ze registreerde tijdens zijn concerten. Zoals bij Buxtehudes koraalfantasie ”Wie schön leuchtet der Morgenstern” en Viernes spetterende Final uit de Eerste Symfonie. „Wat een stuk!” zegt ze. Verder assisteerde Van den Engh bij Pirennes ”Metanoia” en de ”B.A.C.H” van Toebosch.
Bij Flor Peeters’ ”Ick wil mij gaen vertroosten” voel je de Prestant 32’ tot in je fundament. De mooi gespeelde Prélude, Fugue et Variation van César Franck noemt de organiste haar lievelingsstuk. In Rheinbergers Introduktion & Passacaglia uit diens Achtste Sonate leeft ze zich helemaal uit. Het hele orgel komt hier in een waaier aan klanken voorbij.
Een mooie Vox Humana is te horen in de ”Complainte” van de eigentijdse componist Jean-Paul Verpeaux. Als tussendoortje is er een Voluntary van Stanley en een helaas wat snel gespeelde ”Wachet auf” van Bach, waarin de stemmen door de ruime akoestiek aan elkaar kleven. ”Incantation pour un jour Saint” van de blinde organist Jean Langlais is een perfect vertolkte uitsmijter.
Van den Engh laat horen dat ze een toporganiste is op een toporgel.
Illuster – Kathedrale Basiliek van Sint-Jan ’s-Hertogenbosch – Véronique van den Engh, orgel; Tuliprecords.nl (TURE 201725); € 15,-; bestellen: www.veroniquevandenengh.nl