Recensie: Les Siècles vertolkt ”Daphnis & Chloë” van Ravel
Historiserende uitvoeringspraktijken zijn het gevolg van herbronning op het gebied van speltechniek, interpretatie en instrumentarium. Na de barok, de klassieke periode en de 19e eeuw wordt ook de muziek van de 20e eeuw afgestoft. Daarbij gaat het dan vooral om aanpassingen van het instrumentarium.

Het Franse orkest Les Siècles houdt zich bezig met muziek uit de late 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw en speelt op instrumenten uit die periode. Bij het beluisteren van zijn opname van Maurice Ravels ballet ”Daphnis & Chloë” uit 1912 valt op dat hout en vooral koper zachter, milder klinken dan bij moderne orkesten. Ook wordt hier op een grandioze manier hoorbaar dat Ravel (1875-1937) een tovenaar met orkestkleuren was. De orkestklank blijft steeds transparant, tot in de overrompelende tutti toe. Bijzonder is dat Ravel een woordloos zingend koor toevoegde. Met succes!
De bijdrage van het Ensemble Aedes geeft een aparte, haast mysterieuze dimensie aan Ravels imaginaire klankwereld. Dirigent François-Xavier Roth benadert de partituur alsof deze fonkelnieuw is. Er is geen spoor van routine. Nergens gaat zijn aandacht voor details ten koste van de grote lijn. Dat is een prestatie als je bedenkt dat de cd een knappe montage is van opnamen van verschillende concerten op verschillende plaatsen.
En het verhaal? Ach, de afwisselend poëtische en extatische klankschilderingen hebben met het antieke Griekenland weinig van doen. Aan de hand van het boekje kun je het verhaal over het door piraten ontvoerde herderinnetje Chloë en haar geliefde Daphnis volgen. Maar het hoeft niet. Sluit je ogen en laat de fascinerende muziek op je inwerken.
Maurice Ravel – Daphnis & Chloé – Complete ballet – Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth; Harmonia Mundi (HMM 905280); € 23,99; meer informatie: www.lessiecles.com