„Superintercity en nieuwe sprinter garanderen voldoende zitplaatsen”
De nieuwe Franse flitstrein ICNG moet alle krapteproblemen bij de NS vanaf 2021 oplossen. Het interieur van de ‘superintercity’ wordt dinsdag gepresenteerd, bericht De Telegraaf.
De nieuwe trein gaat op drukke trajecten zowel over gewoon spoor als over de hogesnelheidslijn rijden. NS heeft er 79 besteld en een optie genomen op nog eens 150 exemplaren, wat 80.000 extra stoelen betekent. De vervoerder heeft ook 118 nieuwe CAF-sprinters besteld, waardoor de omvang van de NS-vloot met een derde toeneemt. „Genoeg om voldoende zitplaatsen te garanderen”, stelt de NS.
Toch bestaat ook scepsis over de aankoop. „Het zou het volgende hsl-debacle kunnen worden, de veiligheidssystemen zijn te complex om steeds te switchen”, aldus Rikus Spithorst van Voor Beter OV. NS en bouwer Alstom spreken dat tegen. „Dit is de trein van de toekomst”, zei de NS-zegsman.