Onderwijs & opvoeding

Geslaagde inhaalslag met vak Engels op refoscholen Zeeland

Scholieren in het reformatorisch primair en middelbaar onderwijs in Zeeland beheersen de Engelse taal aanzienlijk beter dan hun leeftijdsgenoten zeven jaar geleden deden. Dat is te danken aan het project Met Engels Hogerop.

Jan Dirk van Scheyen
26 September 2017 08:33Gewijzigd op 16 November 2020 11:34
De kenniskloof overbrugd. Het projectteam van Met Engels Hogerop presenteerde vorige week de resultaten van een inhaalslag die het Calvijn College en dertig reformatorische basisscholen maakten bij dit vakgebied. beeld Van Scheyen fotografie
De kenniskloof overbrugd. Het projectteam van Met Engels Hogerop presenteerde vorige week de resultaten van een inhaalslag die het Calvijn College en dertig reformatorische basisscholen maakten bij dit vakgebied. beeld Van Scheyen fotografie

In het project trokken het Calvijn College en dertig reformatorische basisscholen samen op om in het vak Engels de achterstand aan te pakken waarmee veel reformatorische scholieren kampten bij de overgang van de basisschool naar de brugklas.

Met een feestelijke bijeenkomst in een zaal van de Petrakerk in Kapelle werd er vorige week dinsdag een punt gezet achter het project. Met Engels Hogerop startte in 2010 om reformatorische schooljeugd in Zeeland op jongere leeftijd vertrouwd te maken met het Engels. Op alle reformatorische basisscholen in Zeeland krijgen de kinderen nu vanaf groep 1 Engelse les. Daardoor zijn ze in groep 8 goed toegerust om het jaar daarop op het Calvijn College Engels te volgen.

De reformatorische basisscholen nemen nu op uniforme wijze toetsen Engels af, en bijna elke school kreeg een coördinator Engels. Voor die coördinatoren is een leernetwerk opgezet dat regelmatig bijeenkomt.

Marja de Wolf trok namens het primair onderwijs de kar in Met Engels Hogerop. De leerkracht Engels op de Dr. A. Comrieschool in Kruiningen schreef mee aan een plan van de basisscholen om de kennis onder de leerlingen fors te verbeteren en bezocht de scholen om advies te geven. „Er is volop geïnvesteerd in de aanschaf van goed lesmateriaal en nuttige lesmethoden”, vertelde ze op de slotbijeenkomst. „De leerkrachten kregen bovendien heel veel nascholing. Sommigen ondernamen studiereizen om hun kennis op te vijzelen en in de lessen worden nu structureel Engelstalige spelletjes gebruikt waar de kinderen niet alleen veel plezier aan beleven, maar waarmee ze spelenderwijs hun woordenschat vergroten.”

Trauma

De Wolf zegt desgevraagd dat de taalachterstand van weleer goed te begrijpen is. „Reformatorische kinderen komen minder vaak dan andere kinderen in aanraking met de Engelse taal.”

Directeur T. de Waard van de Rehobothschool in Stavenisse zegt dat veel leerkrachten van nu daar als middelbare scholier zelfs een trauma aan hebben overgehouden. „Je zat in de klas en begreep niets van wat er werd onderwezen. Je kon niet aansluiten bij het niveau dat van je werd verwacht. Velen vonden Engels om die reden een heel vervelend vak, en dat gevoel werd nog versterkt door het gebrek aan begrip daarvoor. Je hoorde in het dagelijks leven nu eenmaal minder Engels om je heen vanwege de terughoudendheid in de eigen kring tegenover moderne media waarin het Engels gemeengoed was.”

Dankzij het project Met Engels Hogerop gaan kinderen nu met voldoende bagage naar de middelbare school. De Waard: „Ze kunnen goed meekomen, zijn daardoor enthousiast en dan gaat het leren vanzelf makkelijker.” De Wolf: „Bijna 95 procent van de leerkrachten volgde een basistraining Engels. Er zijn nu in Zeeland refobasisscholen die vroeger zeer laag scoorden en die dankzij dit initiatief nu zelfs boven het landelijk gemiddelde zitten.”

Homogeen

Docentopleider en onderwijsadviseur drs. A. J. de Korte trainde de basisschoolleerkrachten. Hij studeerde Engels aan de universiteit. De Korte maakte op de slotbijeenkomst duidelijk dat die taal een steeds grotere plaats inneemt in onze samenleving en niet uitsluitend in de belangstelling staat omdat de jonge generatie aan het gamen en internetten is en naar video’s kijkt. „We hebben het Engels voor alles nodig. Daarom is dit project in het belang van onze leerlingen. Omdat we allemaal te maken hebben met die groeiende rol van het Engels in ons leven. Het Calvijn College plukt er de vruchten van, omdat voortaan een kwalitatief vrij homogene leerlingengroep instroomt vanuit groep 8.”

Op alle deelnemende basisscholen –25 die onder Colon vallen en 5 KOC-scholen– is Engels nu een kernvak, vertelt De Wolf. „Wettelijk zijn alleen taal en rekenen kernvakken, maar deze dertig scholen kozen er allemaal voor Engels ook die status te geven. Het is fijn dat de neuzen in dat opzicht in dezelfde richting staan, dat is zo belangrijk.” Ze heeft bewondering voor de leerkrachten die zich tijdens de nascholing de taal eigen maakten. „Dat zal voor de een minder gemakkelijk zijn geweest dan voor de ander.”

Kloof overbrugd

Voorzitter van de projectgroep P. M. Kunst meent dat de kenniskloof tussen leerlingen van het Calvijn College en anderen dankzij Met Engels Hogerop is overbrugd. Kunst is locatiedirecteur van het Calvijn College Tholen, voordien was hij docent op de locatie Kerkpolder in Krabbendijke. „Ik zag toen kinderen worstelen met deze taal. Ze konden er niet van slapen”, zegt hij. „De leerlingen slaagden er niet in een connectie te krijgen met de lesmethoden die landelijk werden geschreven voor de gemiddelde leerling.” Daar staat volgens Marja de Wolf tegenover dat refoleerlingen in Zeeland van oudsher voor de vakken wiskunde en Nederlands juist altijd boven het gemiddelde scoorden.

Symbolisch werd bij de projectafsluiting in de Petrakerk een aantal kleurrijke, door leerlingen beschilderde appelkistjes gestapeld, waarover De Wolf een plank mocht leggen om te onderstrepen dat de kenniskloof is overbrugd. Maar het is vergeefs wanneer bruggenbouwers zwoegen als de Heere hun werk niet zegent, constateert Kunst in een inleidend woord in de speciale glossy Bridge Building, die ter gelegenheid van de afronding werd uitgedeeld. „Mijn wens is dat het mag leiden tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk. Door het slechten van een taalbarrière komen volken en tradities op het erf van het christelijk geloof dichter bij elkaar.”

Voortgang

Kunst vertelde de aanwezigen dat het van belang is dat het werk doorgaat, ook al is de zevenjarige periode van bridge building nu gestopt. „Het project stopt, het werk gaat door. We mogen het niet zachtjes laten uitdoven, want dan is er heel veel werk voor niets gedaan. Blijf als coördinator leernetwerken bezoeken, houd het levend. Dan verdwijnt het plezier aan beide kanten niet.”

Ook locatiedirecteur G. A. Terlouw van het Calvijn College in Middelburg zinspeelde op de noodzaak het werk voort te zetten. „Uit cijfers blijkt dat vmbo-leerlingen wat minder hebben geprofiteerd van dit project. Dat is een aandachtspunt. Bovendien zien we dat de algehele stijgende lijn die het project opleverde de laatste tijd een tikkeltje afvlakt, maar dat komt waarschijnlijk doordat de gewone scholen waar kinderen al een voorsprong hadden óók doorontwikkelen. Het betekent dat we niet op onze lauweren mogen rusten. Daar is geen tijd voor.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer