Recensie: Hugo Bakker in Zaltbommel
Beluister de verschillen en ontdek de overeenkomsten. Zo kun je de eerste solo-cd van Hugo Bakker typeren die hij vol speelt op ‘zijn’ Wolfferts/Heijnemanorgel van de Maartenskerk in Zaltbommel. Na een bekend orgelwerk uit de barok speelt de Bommelse speelman even voortreffelijk een moderne versie van een componist uit de 20e of 21e eeuw.
Zo volgt op een ”Livre d’orgue” van Nicolas de Grigny een ”Tierce en taille” uit het ”Livre d’orgue” (1981) van de Zweeds-Canadese componist Bengt Hambraeus. De Hongaarse componist György Kurtág reflecteert op de door Bakker gespeelde Bachkoralen ”Aus tiefer Not”, ”Das alte Jahr vergangen ist” en ”O Lamm Gottes onschuldig”, met zeven korte miniaturen uit diens ”Játékok” (spelletjesboek) VI uit 1997. Zo doet Kurtág dat ook in concerten samen met zijn vrouw op piano. Verder neemt de Hongaar met ”humble regard” (in nederige achting) in veertig seconden zijn hoed af voor zijn leermeester Messiaen.
Peter-Jan Wagemans parafraseert op Bachs ”Erbarm dich mein” (BWV 721) met zes delen van zijn ”Fantasia sopra 721” (2002). De puls van het Bachkoraal is hierin leidend. Heel mooi is zijn eigen Choral. De Toccata vergt bijna het onmogelijke van het orgel.
Ten slotte verkent Jan Welmers in drie lange fragmenten uit Bachs ”Von Gott will ich nicht lassen” hoe een barok idioom te verenigen is met een atonaal idioom: ”nachtmuziek” (1988). In het middendeel komt het orgel bijna van de muur.
De door Bakker ingetogen gespeelde Bachkoralen zijn een verademing. De interessante moderne ”humble regard”-klanken vragen wel een andere antenne van de luisteraar.
Humble Regard – Hugo Bakker – Wolfferts/Heijnemanorgel Zaltbommel; Excellent Recordings (ER 127917); € 15,- (vanaf 1 augustus € 16,95); bestellen: www.valeurajoutee.eu