Valse brandmeldingen door blowende toeristen
De Amsterdamse brandweer krijgt jaarlijks vele honderden loze brandmeldingen doordat hasj rokende toeristen het alarm in hun hotel laten afgaan. Dat stelde een woordvoerder van de brandweer zaterdag.
Het korps wil dat stadsdelen boetes gaan opleggen aan bedrijven die vaak vals alarm doorgeven.
De valse meldingen komen binnen via een meldsysteem waarop alle grote bedrijven en hotels verplicht zijn aangesloten. Het alarmsysteem wordt geactiveerd door rookontwikkeling. De hoofdstedelijke brandweer kreeg vorig jaar 13.797 meldingen binnen waarvan er slechts 24 terecht waren. „Een groot deel van die valse meldingen is te wijten aan toeristen die blowen op hun hotelkamers”, aldus de brandweerwoordvoerder.
„Veel toeristen kopen een paar gram hasj in een coffeeshop en gaan dan uitgebreid op hun kamers zitten roken. Het verplichte alarmsysteem is een prima zaak. Maar we hadden niet kunnen vermoeden dat het zo veel problemen met zich mee zou brengen.”
Zodra het alarm afgaat, belt de brandweer eerst met het bedrijf om de melding te controleren. Vaak blijkt dan al dat het om vals alarm gaat. „Maar als zo’n bedrijf niet binnen een minuut de telefoon opneemt, rukken we uit. Zo zijn we vorig jaar 226 keer voor niets uitgerukt. Dat gebeurt dan met diverse auto’s en met hoge snelheid, waardoor ook nog eens het overige verkeer in gevaar wordt gebracht.”
De Amsterdamse afdeling van Koninklijk Horeca Nederland kaatst de bal terug naar de brandweer. „Eerst leggen ze ons de hoogste veiligheidseisen op, en dan zeggen ze dat het te lastig is om die uit te voeren”, aldus voorzitter H. Verweij. „De maatregelen die ze zelf opleggen en adviseren, moeten ze ook maar uitvoeren. Dat ze ons de zwartepiet toestoppen, gaat ons echt te ver.”
De brancheorganisatie zal hierover een gesprek aangaan met de brandweer. „Maar het beste is natuurlijk een rookmelderssysteem te ontwikkelen waarbij dit soort dingen niet meer voorkomt.” Toeristen verbieden te blowen is moeilijk, zegt Verweij. „Je kunt niet de hele dag in de hotelkamer gaan zitten om de gasten te controleren.”