Binnenland

Eurocontrol: Alternatief plan vertrekroute Lelystad Airport serieus nemen

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) mag de alternatieve vertrekroute voor Lelystad Airport, die de luchtvaartsector heeft gepresenteerd, niet „zomaar terzijde schuiven.”

Redactie regio
19 September 2017 08:39Gewijzigd op 16 November 2020 11:30
Open dag van de MAF op vliegveld Teuge. beeld RD, Anton Dommerholt
Open dag van de MAF op vliegveld Teuge. beeld RD, Anton Dommerholt

Dat liet Eurocontrol, onderdeel van de Europese Commissie en toezichthouder voor het Europese luchtruim, dinsdagmorgen weten.

In een second opinion geeft Eurocontrol aan dat zowel voor het milieu, voor het ontzien van luchthaven Teuge als voor het ontzien van de inwoners, de door de luchtvaartsector gewenste variant (B++) beter scoort dan variant van het ministerie (B+).

Eurocontrol geeft aan dat conclusies over alternatieven en optimalisaties pas kunnen worden getrokken als het ministerie alle beschikbare alternatieven in beeld heeft gebracht. Dat is tot nu toe niet gebeurd.

De staatssecretaris gaf vorige week aan dat ze B++ niet als een alternatief wil accepteren. Ze wees onder meer op consequenties voor gemeenten en bewoners op de Veluwe die tot nu toe niet beïnvloed werden. De alternatieve route loopt een stuk westelijker en kruist Veluwse dorpen als Elspeet, Uddel, Kootwijkerbroek en Wekerom. Het voorstel is daar niet in goede aarde gevallen.

Morgen debatteert de Tweede Kamer over de vliegroutes. Eurocontrol wil dat de staatsecretaris de route B++ meeneemt in het komende informatie- en consultatieproces.

Een onderzoek naar alternatieven hoeft, aldus Eurocontrol, geen vertraging op te leveren voor de openstelling van Lelystad Airport. „De Kamer is vorige week hierover door de staatssecretaris op het verkeerde been gezet.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer