Apocalyptische luchten in Ruurlo
Museum MORE in Gorssel heeft sinds deze zomer een uitbreiding in Ruurlo. Miljardair Hans Melchers opende er het volledig gerenoveerde Kasteel Ruurlo, waar zijn privécollectie schilderijen van de magisch realistische schilder Carel Willink (1900-1983) hangt.
Kasteel Ruurlo glimt van de perfectie in de ochtendzon. Op het parkeerterrein is het druk; de parkeerwachter wenkt dat er zo wel een plekje vrij zal komen. Even wachten. Het tweede museum in de Achterhoek van miljardair Hans Melchers trekt veel bezoekers, net als zijn Museum MORE in Gorssel, dat sinds 2015 open is. Eind augustus verwelkomde het museum zijn 50.000e bezoeker, en dat is veel in drie maanden tijd.
Eigenlijk is Kasteel Ruurlo een uitbreiding van Museum MORE, want ook in Ruurlo zal kunst van modern realisten hangen, de kunststroming waarnaar de naam MORE verwijst. Het is een stroming waar namen zoals Charley Toorop, Pyke Koch en Carel Willink bij horen. Op schilderijen worden mensen en objecten realistisch weergegeven.
Hans Melchers kocht in 2009 een groot deel van de kunstwerken van de failliete Dirk Scheringa, en het overgrote deel daarvan was kunst van modern realisten. Voor een deel hangen die schilderijen in Gorssel; in Ruurlo zijn voornamelijk werken van Carel Willink te zien, een kunstenaar voor wie Melchers een zwak heeft en van wie hij al langere tijd een aantal werken bezat.
Grootste collectie
In totaal hangen er nu vijftig schilderijen en zo’n honderd tekeningen van Willink. Daarmee bezit Museum MORE in Ruurlo de grootste Carel Willinkcollectie ter wereld, zegt Ellen van Slagmaat, woordvoerder van MORE. Verder zijn er vijf creaties –mantels– te zien die modeontwerper Fong Leng maakte voor Mathilde Willink, de derde vrouw van de schilder. En er hangen foto’s van Carel en Mathilde Willink, gemaakt door Paul Huf.
Naar Kasteel Ruurlo zullen niet alleen liefhebbers van het realisme komen; ook het gerenoveerde kasteel met eromheen een Engelse landschapstuin trekt. Architect Hans van Heeswijk ontwierp een glazen brug over de kasteelgracht, die bij de renovatie is uitgegraven tot een enorme vijverpartij. Verder is er een trouwzaal met veel brokaat en indrukwekkende vazen vol bloemen. De museumruimten zijn tot in detail afgewerkt: bloemen die op het plafond zijn geschilderd zijn in de parketvloer gekopieerd en uitgebeiteld.
De muren zijn op advies van de Nederlandse couturier Ronald Kolk bespannen met damast in verschillende tinten paars, blauw en groen. De ramen bieden de bezoekers uitzicht op de tuin; het kasteel ademt luxe en perfectie.
Bedreigende sfeer
In die zin past het werk van Carel Willink goed in het gerenoveerde kasteel. Door zijn precieze manier van schilderen tonen ze ook een soort perfectie. Maar de sfeer is vervreemdend, bijna beangstigend. In desolate landschappen met dreigende luchten staat plotseling een marmeren pilaar, een Griekse tempel of een standbeeld van een Griekse god. Of er duikt een kameel of een zebra op. Uit zwarte wolkenpartijen waarin klauwen zijn te onderscheiden, vallen parachutisten. En zelfs een veldboeket met vrolijke klaprozen in een vaas op de vensterbank krijgt door de zee en rotspartij op de achtergrond iets engs.
Omdat Willink ook in de jaren dertig van de vorige eeuw van deze apocalyptische schilderijen maakte, wordt over hem gezegd dat hij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog voorvoelde.
Willink was een ‘koele’ schilder. Hij kwam liever niet buiten. En hij hield niet van Rembrandt, want diens werk rook naar zijn smaak „te veel naar zweet en bloed.”
”Carel Willink”. Permanente tentoonstelling, Museum MORE, Vordenseweg 2 in Ruurlo. >>museummore-kasteelruurlo.nl