Nieuwe spoorlijn naar Groningse Eemshaven
Het Nederlandse spoorwegennet heeft er een stuk spoor van 3 kilometer bij, maar het duurt nog tot volgend jaar april voordat de eerste reizigerstreinen er overheen zullen rijden. De nieuwe spoorlijn ligt buiten de dijken van Noord-Groningen en voert naar de Eemshaven.
Om het personenvervoer mogelijk te maken, bouwt spoorbeheerder ProRail ook nog 4 kilometer bestaand goederenspoor tussen Roodeschool en de kust om. Die klus is nog niet af.
In de haven verrijst een gloednieuw stationsgebouw, vlakbij de aanlegplaats van de veerboten naar het Duitse eiland Borkum. ProRail ziet voordelen voor het toerisme en het woon-werkverkeer. Door de nieuwe spoorverbinding wordt de stad Groningen voor inwoners van het Waddeneiland sneller bereikbaar dan de Duitse steden Emden en Oldenburg. Ook in Roodeschool is een nieuw station in aanbouw.
Groningse bestuurders zijn vrijdag naar de Eemshaven gekomen om bij wijze van ceremonie het laatste stuk rails neer te leggen. Een van de bijzonderheden daaraan is dat het buitendijks ligt, overigens wel ruim boven zeeniveau. Om de ondergrond stevig genoeg te maken moest ProRail eerst een speciale asfaltbaan aanleggen. Daar bovenop liggen rails, dwarsliggers en grind.
In de Eemshaven is veel bedrijvigheid. Er worden onder meer goederen overgeslagen. Verder staan er diverse energiecentrales en datacentra, onder meer van Google.