Uitgaven voor reclame lopen fors terug in 2003
De reclamebestedingen in de Nederlandse media zijn vorig jaar opnieuw gedaald.
De neergang bedroeg 4,1 procent, de grootste daling ooit, tot 4,47 miljard euro. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek van het bureau BBC De Media en Reclame in samenwerking met Vereniging van Communicatie en Adviesbureaus (VEA).
De eerste helft van vorig jaar was een teruggang van 8 procent te zien in de bestedingen. De laatste zes maanden kwam een licht herstel. Dat kwam deels door de supermarktoorlog, waardoor de supermarkten meer reclame maakten.
Alle persmedia hadden last van een teruggang van reclamebestedingen. Vak- en managementtijdschriften, publieksbladen en kranten kenden een teruggang van tussen de 8 en 10 procent. In huis-aan-huiskranten werd voor 4,5 procent minder geadverteerd. In totaal liepen bij de persmedia de inkomsten terug met 194 miljoen euro.
Bij radio (plus 9,1 procent), billboards (plus 11 procent) en internet (plus 25 procent) werd juist meer geld uitgegeven. De reclamebestedingen bij televisie lieten een groei zien van 2,2 procent.