Binnenland

NS-personeel vindt sigaren, bruidssluier en bonthoed in trein

Van een traditionele joodse bonthoed tot een doos met Cubaanse sigaren: in de trein worden dagelijks meer dan 300 voorwerpen achtergelaten. Het aantal gevonden spullen neemt zo snel toe dat de NS onlangs het magazijn voor gevonden voorwerpen moest uitbreiden.

26 August 2017 16:39Gewijzigd op 16 November 2020 11:19
Ieder jaar blijven er meer spullen liggen in de treinen en op de stations. In de eerste helft van dit jaar werden er bijna 60.000 objecten achtergelaten. beeld NS
Ieder jaar blijven er meer spullen liggen in de treinen en op de stations. In de eerste helft van dit jaar werden er bijna 60.000 objecten achtergelaten. beeld NS

Soms vindt de conducteur tijdens zijn controleerrondje in de trein wel iets heel bijzonders. De sjtreimel, een bonthoed die orthodox-joodse mannen vaak van hun schoonvader krijgen op hun bruiloft, is daar een voorbeeld van. De hoed kwam in het depot van de Nationale Spoorwegen terecht. „Zo’n hoed kost al snel 5000 euro, dus dan doe je wel extra moeite om de eigenaar te achterhalen”, zegt NS-woordvoerder Gerjan Vasse. Gelukkig heeft de potentiële bezitter van de hoed inmiddels contact opgenomen. „Het ging om iemand uit Antwerpen.”

Paraplu’s

De hoed is maar een voorbeeld in de stroom aan gevonden voorwerpen die dagelijks bij het depot van de NS binnenkomt. Ze staan allemaal opgeslagen in een grote loods met stellingkasten. De opslagruimte is onlangs met 40 vierkante meter uitgebreid, omdat er ieder jaar meer voorwerpen achterblijven in de treinen en op de stations. In de eerste helft van 2017 werden er bijna 60.000 objecten achtergelaten, in 2015 waren het er ‘slechts’ 47.000.

De NS-woordvoerder heeft geen verklaring voor de flinke toename. „Er zal er vast eentje zijn, maar het blijft koffiedik kijken. Je ziet wel dat de seizoenen invloed hebben. Als het slecht weer is en de volgende dag mooi weer blijven er bijvoorbeeld veel handschoenen en paraplu’s achter in de trein. En in de zomer blijven er altijd meer spullen achter, van dagjesmensen en toeristen.”

Toeristen

Het grootste gedeelte van deze spullen vindt zijn weg terug binnen de eerste vijf dagen, als ze nog bij de servicebalie van de treinstations liggen. Pas daarna gaan ze naar het depot. Lang niet alle spullen worden daar opgehaald. „Er zitten echt dure spullen bij, bijvoorbeeld spiegelreflexcamera’s. Die zijn vaak van buitenlandse toeristen en zij hebben geen idee waar ze die spullen kunnen claimen.”

Vasse verbaast zich over de grote hoeveelheid smartphones en andere elektronische apparatuur die dagelijks blijft liggen. „Als er een nieuw model telefoon uitkomt, worden de oude exemplaren gewoon in de trein achtergelaten.”

Rariteitenkabinet

Treinreizigers die iets kwijt zijn kunnen telefonisch of online doorgeven wat ze verloren zijn, hoe het voorwerp eruit ziet en waar en wanneer het vermist raakte. In de top tien van meest gevonden voorwerpen staan pasjes als vervoersbewijzen, bankpassen en identiteitskaarten met stip op een. De top vijf wordt verder ingevuld door rugzakken, mobiele telefoons, portemonnees en sleutels. „We hebben stellingkasten vol met deze spullen.”

In de loop der jaren is er ook een rariteitenkabinet opgebouwd, met bijzondere vondsten als een neprijbewijs van koningin Beatrix, een kunstbeen, plaatsnaamborden en zelfs een scootmobiel. „Met een lege accu. Iemand heeft hem gewoon op een perron laten staan.”

Bruidssluier

De medewerkers van het depot zijn regelmatig getuige van bijzondere herenigingen tussen eigenaar en eigendom. „Laatst meldde iemand via Twitter dat ze haar bruidssluier was vergeten in de trein. Daar hebben we gelijk iemand op afgestuurd.” Ook een prominente politicus die zijn telefoon in de trein had laten liggen, was blij met de snelle actie van de NS-medewerkers. „Je zit er natuurlijk niet op te wachten dat vertrouwelijke nummers openbaar komen.”

Alle spullen met een waarde tot 450 euro blijven maximaal drie maanden in het depot liggen. Wat meer waard is, blijft afhankelijk van de waarde minimaal een jaar in de opslag liggen. „Daarna gaat het weg. Voor alle spullen die nog enigszins van waarde zijn, komen opkopers langs. De minder waardevolle spullen worden zoveel als mogelijk gerecycled.”

De NS verdient niet aan het magazijn. „We doen het echt als een service om klanten tevreden te houden”, zegt Vasse. „Ik doe bij dezen wel een oproep aan alle treinreizigers: kijk nog een keer goed om je heen voor je de trein verlaat.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer