Binnenland

„Nog even en de postzegel is duurder dan de kaart”

Het versturen van een brief of een kaartje wordt steeds duurder nu PostNL de prijs van postzegels weer verhoogt. Op de RD-Facebookpagina stroomden de teleurgestelde reacties binnen: „Straks is het goedkoper om de post zelf weg te brengen.”

Redactie binnenland
25 August 2017 11:51Gewijzigd op 16 November 2020 11:18
beeld ANP
beeld ANP

Postzegels zijn de laatste jaren flink duurder geworden. PostNL ziet zich gedwongen de prijzen telkens op te hogen nu er steeds minder brieven worden verstuurd. Een postzegel voor gewone binnenlandse post kost nu 78 cent. Dat was in 2012 50 cent en in 2006 nog 44 cent. Een prijsverhoging zal de hoeveelheid post echter niet stimuleren, schrijft Arjan Bos op de Facebookpagina van het RD. „Het zorgt eerder voor een afname van het aantal mensen dat post verstuurt. Straks is het goedkoper om de post zelf weg te brengen dan te laten bezorgen door PostNL. Bovendien krijgen de postbezorgers er geen cent meer bij.”

Persoonlijk geschreven wens

De verhoogde tarieven zijn voor verschillende lezers inderdaad van invloed op het versturen van brieven en kaarten. „Ik stuur veel gemeenteleden een kaart ter bemoediging of met andere wensen. Dit omdat ik een persoonlijk geschreven wens mooier vind dan een getypt bericht”, reageert Marlien Kooiker. „Maar van mij mag de postzegel goedkoper, want hierdoor ga ik minder kaarten versturen. Een kaart kost ook al snel twee euro of meer.” Ook Jennifer Immink verstuurt minder kaarten. „Dat komt niet alleen door de stijgende postzegelprijzen, maar ook door de dalende bezorgkwaliteit.”

Straks is het zelfs goedkoper om post vanuit het buitenland naar Nederland te versturen. „In de vakantie heb ik post vanuit Oostenrijk naar Nederland verstuurd. Dat kostte 80 cent per kaart”, zegt Janneke Schipper-Boer. „Eigenlijk net zo duur als de 78 cent binnen Nederland.” Jacolien Tempelman: „Nog even en de postzegel is duurder dan de kaart.”

Joke Dangremond heeft nog wel een tip voor iedereen die de prijs van de postzegels uit de hand vindt lopen. „Ik breng steeds vaker zelf mijn post rond. Je kunt trouwens ook zegels kopen van Woord en Daad. Die zijn net zo duur, maar een groot deel van dat bedrag gaat naar het goede doel.”

Meer pakketpost

Niet alleen de prijzen van postzegels gaan omhoog, PostNL mag de tarieven voor het verzamelen en bezorgen van losse brieven en pakketten volgend jaar ook met 7,1 procent verhogen. Dat bepaalde de Autoriteit Consument & Markt gisteren. In oktober of november zullen de nieuwe tarieven bekend zijn.

Dat de tarieven voor pakketpost waarschijnlijk ook omhooggaan, is slecht nieuws voor Annelies van Driel. „Ik koop en verkoop regelmatig kleding via internet en Marktplaats. Nog even en ik betaal voor een shirt meer verzendkosten dan het shirt kost.” Voor haar is dat reden om een andere bezorgservice te zoeken. „En ik zal vast niet de enige zijn, dus dat betekent minder klanten voor PostNL. Het verzenden goedkoper maken om meer klanten te krijgen lijkt me een veel logischere keuze.”

Toezicht

Eerder deze maand publiceerde de ACM al de Post- en Pakkettenmonitor 2016. Daaruit blijkt dat zakelijke afzenders vorig jaar 2,6 miljard brieven, tijdschriften en andere poststukken verstuurden, 10 procent minder dan in 2015. Consumenten verstuurden vorig jaar 196 miljoen stuks brieven en kaarten, gemiddeld 12 per persoon. Een jaar eerder waren dat er nog 13. De omzet uit brievenpost daalde, maar de toename van de omzet uit pakketpost compenseerde dat. De pakketpost groeit van jaar tot jaar, vooral door de groei van webwinkelen.

De ACM houdt in de gaten of PostNL op een rendabele manier de post kan bezorgen, zonder dat bedrijven en consumenten te veel betalen. Aan de hand daarvan bepaalt de toezichthouder jaarlijks of en hoeveel de tarieven mogen stijgen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer