Lift zonder kabels
Wolkenkrabbers worden steeds hoger en er komen er steeds meer. De huidige lift is in die situatie eigenlijk niet meer toereikend. Een Duitse firma heeft de oplossing. Een lift zonder kabels.
Juist die kabels zitten liftenbouwers danig in de weg. Kabels zijn zo zwaar dat ze vanaf een lengte van enkele honderden meters bezwijken onder hun eigen gewicht. Het gevolg is dat architecten meerdere liftschachten in hoogbouw moeten inplannen. Het verlies van ruimte is niet het enige probleem. De wachttijden bij de lift worden er niet korter op en mensen die hun bestemming hoog in het gebouw hebben, zijn genoodzaakt over te stappen.
De Multilift van de Duitse liftenfabrikant thyssenkrupp kent dat probleem niet. De liftkooi beweegt zich voort via een magnetische geleiderail die voor voortstuwing zorgt. Daardoor is het mogelijk om meerdere liftkooien in één schacht te laten bewegen. Wanneer een stukje van die rail –net als een spoorwissel– een kwartslag draait, kan de lift zich horizontaal verder bewegen. Dat maakt het eenvoudig om van liftschacht te wisselen of (in een flat met veel vloeroppervlak) bezoekers op dezelfde etage op een andere plaats te brengen. De technologie achter de Multilift is afkomstig van de magneetzweeftrein. Ondanks mooie vooruitzichten heeft deze hogesnelheidstrein nooit een hoge vlucht genomen. Alleen in Sjanghai is een 30 kilometer lang traject in bedrijf.
Het traject tussen Hamburg en Berlijn is er nooit gekomen, maar dat project heeft er wel voor gezorgd dat thyssenkrupp veel ervaring met de magneettechniek heeft opgebouwd. De eerste lift met magneetaandrijving komt in de 150 verdiepingen hoge East Side Tower in Berlijn, die in 2020 gereed moet zijn.
Enkele weken geleden is thyssenkrupp gestart met het testen van de magneetliften in een speciaal voor dat doel gebouwde toren. Het gevaarte staat in Rottweil, Zuid-Duitsland, en is 246 meter hoog. De kracht van de Multilift is dat meerdere liften tegelijkertijd en onafhankelijk van elkaar door een liftschacht bewegen. Daarnaast is de magneetrail in staat om een lift in korte tijd te versnellen en af te remmen. Beide eigenschappen van het systeem zorgen ervoor dat het de helft meer gebruikers op hun bestemming kan brengen dan het huidige systeem. Elke vijftien tot dertig seconden staat er een nieuwe lift klaar.
De veiligheid komt daarbij volgens de fabrikant niet in het gedrang. De elektrische magneetspoelen in de rail zijn dubbel uitgevoerd. Als de ene niet werkt, neemt de andere het over. Daarnaast houdt een permanente magneet –die niet afhankelijk is van stroom– de lift op zijn plaats.
De Multilift vraagt mede door zijn lage gewicht 60 procent minder elektriciteit dan een lift met kabels. De energie die vrijkomt bij het dalen van een lift wordt hergebruikt en kan worden ingezet bij een stroomstoring.
multi.thyssenkrupp-elevator.com