Binnenland

Toerisme beklijft in de Maasstad

Rotterdam weet de toestroom van buitenlandse toeristen en dagjesmensen vast te houden en uit te breiden. Na een jaar met een groei van 10 procent in 2016 is in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw een plus van 9 procent genoteerd, meldt citymarketingbureau Rotterdam Partners dinsdag.

ANP
18 July 2017 17:02Gewijzigd op 16 November 2020 11:03
beeld ANP
beeld ANP

„Het blijkt dat de belangstelling voor de stad geen kortstondige hype is, maar een blijverdje”, zegt Jannelieke Aalstein, adjunct-directeur van Rotterdam Partners, het bureau dat verantwoordelijk is voor het binnenhalen van toeristen en congressen.

Architectonische iconen als de Erasmusbrug, De Rotterdam, de Markthal en het nieuwe Centraal Station zijn een belangrijke aanjager van de stijgende belangstelling, maar laten ook steeds meer buitenlanders voor een hernieuwd bezoek terugkomen. „Als mensen een keertje de stad bezoeken en niet meer terugkomen, dan is de groei snel voorbij. Maar we zien een steeds verder toenemende belangstelling over de volle breedte”, aldus Aalstein.

Zij noemt 2014 als een belangrijk „kanteljaar” voor het toerisme. Toen plaatsten de Rough Guide én The New York Times Rotterdam in hun top 10 van steden die je moet bezoeken. De stad werd geroemd om haar architectuur. De Lonely Planet volgde al snel en het zijn zulke aanbevelingen die de stad een onmiskenbare impuls hebben gegeven.

Vorig jaar ontvingen de Rotterdamse hotels ruim een miljoen gasten (+8 procent) die 1,6 miljoen overnachtingen (+5 procent) boekten. Het bezoek aan musea (1,13 miljoen bezoekers, +11 procent) en attracties als Blijdorp en Spido (3,58 miljoen bezoekers, +10 procent) nam eveneens toe.

De circa 70 tot 75 cruiseschepen die aan de pier in het centrum van Rotterdam afmeren - volgens directeur Mai Elmar van Cruise Port Rotterdam een stabiel aantal - leveren jaarlijks nog eens 275.000 kortstondige bezoekers af. Die cruisegasten gaan lang niet altijd meer met de bus naar de molens in Kinderdijk, maar steeds vaker wordt de stad aangedaan. „Een selfie op de Erasmusbrug met het cruiseschip en De Rotterdam van Rem Koolhaas op de achtergrond is daarbij zeer populair”, aldus Aalstein.

De horeca, de fietsenverhuur, watertaxi’s, rondritten in de varende bus van Splash Tours en de organisatoren van de vele stadswandelingen profiteren ervan mee. Aalstein: „Afgelopen week moest ik om half zeven vier restaurants af om een plaatsje te vinden, zo druk is het in Rotterdam. En dat is een goed teken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer