Politiek

Reiziger krijgt minder last van werk aan spoor

De komende jaren zullen treinreizigers minder hinder ondervinden van werk aan het spoor. Ook kan er „fors” bespaard worden op dat werk. Dat is het resultaat van overleg tussen staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) met de spoorsector.

ANP
30 June 2017 09:34Gewijzigd op 16 November 2020 10:55

Door werkzaamheden langer vooruit te plannen, technische innovaties en de veiligheidsregels anders toe te passen moet dit worden bereikt, schrijft de bewindsvrouw vrijdag aan de Tweede Kamer. De reiziger gaat er vanaf 2019 iets van merken. Ze heeft hierover afspraken gemaakt met ProRail, aannemers, decentrale overheden zoals provincies en reizigersorganisaties.

Op beheer en onderhoud van het spoor dreigt ProRail de komende jaren een tekort van 475 miljoen euro te krijgen. Hoe groot de besparingen door de nieuwe manier van werken worden, is nog niet bekend. Wel levert een andere manier van spoorstaven slijpen vanaf 2019 al een besparing van 35 miljoen op. „Als we het echt heel goed doen denk ik dat we een heel eind komen om dat hele tekort te kunnen oplossen”, zei Dijksma vrijdag.

Verder gaat spoorbeheerder ProRail niet meer drie jaar vooruit plannen maar vijf tot tien jaar. Hierdoor kunnen ondernemers, NS en spoorvervoerders beter inspelen op de werkzaamheden. Ook blijkt uit onderzoek dat veiligheidsregels zijn aan te passen, waardoor op delen van het spoor toch treinen kunnen blijven rijden als er gewerkt wordt.

„Minder hinder, lagere kosten, maar nog altijd een goed en betrouwbaar spoor. Samen met alle betrokken partijen zijn we het nu eens over een nieuwe manier van werken aan het spoor”, aldus Dijksma. Reizigersorganisatie Rover is tevreden met het rapport. Wel vraagt de organisatie nog „om een norm die grenzen stelt aan de hoeveelheid hinder die reizigers mogen ondervinden”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer