Rechter laakt informatievoorziening Aegon
Aegon heeft haar klanten onvoldoende geïnformeerd over de kosten van beleggingen en de hoogte van overlijdensrisicopremies. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag woensdag in een bodemprocedure over een aantal woekerpolissen van de verzekeraar.
De zaak was aangespannen door drie oud-klanten van Aegon en de Vereniging Woekerpolis.nl, die van mening zijn dat Aegon te hoge kosten in rekening bracht. De zaak ging niet over een collectieve schadeclaim.
Volgens directeur Stef Smit van Consumentenclaim, dat samen optrekt met de vereniging, moet Aegon nu met de gedupeerden in overleg om te praten over compensatie voor te veel betaalde premies en kosten. Aegon heeft honderdduizenden polissen verkocht van het soort waar de zaak om draaide. De hoogte van de schade is volgens Smit „speculatief, maar kan oplopen tot enkele duizenden euro’s per polis.”
Een woordvoerster van Aegon zegt dat de uitspraak nog in detail moet worden bestudeerd, maar wijst erop dat de rechter vaststelde dat er terecht kosten in rekening zijn gebracht. Wel waren er „leemtes” in de informatievoorziening over de hoogte van die kosten. Of die kosten onredelijk waren en of Aegon die moet compenseren, moet in individuele gevallen worden bepaald.
Aegon beraadt zich nog op de mogelijkheid in beroep te gaan en bekijkt ook nog of klanten worden benaderd naar aanleiding van de uitspraak. „Maar klanten zijn altijd welkom voor overleg.”
Dinsdag werd door de Vereniging Woekerpolis.nl en Consumentenclaim in een soortgelijk conflict met branchegenoot Allianz een akkoord bereikt over compensatie. Er loopt ook nog een rechtszaak over woekerpolissen tegen NN (Nationale-Nederlanden), waarin volgende maand uitspraak wordt verwacht.