Hanger van houten speelgoed
Materiaal hergebruiken is voor Inge en Juliëtte van Hierden (25) een soort tweede natuur. Nieuwe spullen tref je in hun huizen niet of nauwelijks aan. Alles is zelfgemaakt, gekregen of van de kringloop. „Oude spullen zijn vaak van betere kwaliteit”, vindt Juliëtte.
Zolang ze het zich kunnen herinneren, zijn de tweelingzussen al in de weer met het hergebruik van spullen en materialen. Vroeger deden ze dat spelenderwijs, sinds een aantal jaren ook professioneel.
„Samen met onze twee oudere zussen hadden we een eigen werkplaats. Zo noemden we de plek in de tuin waar we met elkaar rommelden met oude spullen. We maakten van oude flesjes mooie bloemenvazen, oude gordijnen en een kapotte droogmolen werden een hut en we hadden veel plezier met de versleten jurken van onze moeder”, vertelt Juliëtte.
Creatieve opleiding
De zussen delen niet alleen dezelfde geboortedag maar ook dezelfde interesses. Ze rondden een creatieve opleiding af en zijn beiden docent beeldende kunst en vormgeving op een middelbare school. Daarnaast besteden ze elk gemiddeld zo’n tien uur in de week aan hun gezamenlijke hobby: zuslief.com, een webshop met zelfgemaakte accessoires: sieraden, houten voorwerpen en nog veel meer. Bijvoorbeeld lampenkastjes –een open kastje met ingebouwd peertje– van oud hout en slingers van oude atlassen en braillepapier.
Ze geven ook workshops. „We zijn hier samen al veel langer mee bezig, door de webshop is het nu wat officiëler”, legt Juliëtte uit. „Maar het is echt een hobby, we doen het naast ons werk.”
Voor hun webshop alleen hergebruikt materiaal gebruiken en alles zelf maken is geen haalbare kaart, hebben ze inmiddels ontdekt. „Dat kost veel te veel tijd. De houten hangers en alle andere houten voorwerpen maken we zelf. Alles met leer ook. Maar de ronde houten kralen die we voor onze workshops gebruiken kopen we in. Het kan niet uit om die zelf te maken. Glazen kralen kopen we sowieso in. We hebben het gereedschap niet om die zelf te maken.” Het lastigste van hun gezamenlijk hobby vinden de zussen om steeds iets nieuws te bedenken en –vooral– om origineel te blijven.
Likje verf
Inge en Juliëtte hebben beiden een zwak voor oude spullen. In hun huizen (respectievelijk in Utrecht en Nederhemert) staan geen of nauwelijks nieuwe meubels. Alles is zelfgemaakt, gekregen of bij de kringloop gekocht en opgeknapt. Juliëtte: „De kringloopwinkel is bij ons allebei favoriet. Oude spullen zijn vaak van betere kwaliteit, vind ik. Er werden vroeger sterkere stoffen gebruikt. En meubels zijn vaak van massief hout. Een likje verf erover en het ziet er weer als nieuw uit. Het is trouwens ook beter voor het milieu om langer met spullen te doen. Of om er een nieuwe functie aan te geven.”
Zo maakte Juliëtte leren tassen van de bekleding van een versleten leren bankstel. En was de houten hanger aan de ketting (zie de werkbeschrijving) eerst een speelgoedblokje. „Ik zag een keer bij de kringloop een zak vol met van die gekleurde blokjes. Ik denk dat het oorspronkelijk de bedoeling was om ermee te bouwen. Maar ik dacht: daar moet iets leuks mee te maken zijn”, vertelt Juliëtte. Ze draagt de ketting graag. „De hanger valt goed te combineren met diverse kleuren kleding.”
De ketting is ook via hun webshop te koop, maar in beperkte oplage. „We hebben er in totaal vier gemaakt. Het is best een tijdrovend klusje: alle verf eraf schuren.” En het moet zoals gezegd wel origineel blijven.
Binnenband
In hun lessen op school is hergebruik van materiaal niet vanzelfsprekend. De leerlingen zijn er niet aan gewend, merken de beide zussen. Nieuw materiaal is vertrouwder en veiliger, oude materialen vinden ze soms vreemd en vies.
Inge gaat op school het verst in het hergebruik van materiaal, denken de tweelingzussen. Zij vraagt leerlingen regelmatig zelf oude materialen mee naar school te nemen. „Ik geef mijn leerlingen bijvoorbeeld de opdracht dat ze voor een oude binnenband van een fiets moeten zorgen om daarmee een werkstuk van metaal af te werken. Sommige leerlingen vinden dat niks. Totdat ik een populaire leerling in mijn klas had wiens vader fietsenmaker was.” Het leverde haar een berg binnenbanden op.
Voor een project is ze weleens met leerlingen op straat op zoek gegaan naar afval, takken, steentjes en dergelijke. Inge: „Leerlingen denken eerst vaak dat het een beetje vies is om afvalmateriaal te gebruiken. Maar uiteindelijk vonden ze het heel inspirerend. Meestal kan ik hen er wel van overtuigen om ermee aan de slag te gaan door hen te wijzen op bekende kunstenaars die ook met afvalmateriaal werkten of werken. Picasso, bijvoorbeeld, of Eibert Draisma van Droog Design.”
Futuristische voertuigen
Ook Juliëtte probeert haar leerlingen met hergebruik van materiaal aan het werk te zetten. Ze vertelt dat ze met een klas bijvoorbeeld weleens futuristische voertuigen gemaakt heeft van oude flesjes, blikjes en schroefjes.
Leerlingen komen ook wel zelf met ideeën. „Er kwam er een keer een naar me toe met het voorstel om van oude fietsbanden een rokje te maken. De uitwerking daarvan is erg mooi geworden, vind ik. En op dit moment is een derde klas bezig met het maken van sculpturen van oude boeken. Over die opdracht zijn ze heel enthousiast.”
Wat is jullie slimste tip voor recycleprojecten?
Juliëtte: „Kijk, voordat je iets nieuws koopt, of je zelf niet iets bruikbaars heb staan of liggen wat je kunt transformeren tot waar je naar op zoek bent.”
Inge: „Maak het jezelf niet te lastig, begin klein. Koop bijvoorbeeld geen gekleurd papier om met je kinderen te knutselen maar neem leuke tijdschriften en kranten. Gebruik een oude weckpot als bloemenvaas. Of maak er een terrarium van. Smelt restjes kaarsvet en maak er een nieuwe kaars van. Van bijna alles is iets nieuws te maken, maar begin klein.”
Hanger van houten speelgoed
Nodig:
houten blokje of ander houten speelgoed
ketting
garen
ringetjes en bedels
blanke lak (eventueel)
Gereedschap:
schuurpapier of schuurmachine
tangen en schaar
boormachine met kleine boor (2 mm bijvoorbeeld)
kwast (eventueel)
Stap 1: Schuur met de schuurmachine of schuurpapier het houten blokje of speelgoedje. Ga net zo lang door tot het helemaal blank is.
Stap 2: Boor een gaatje in de hanger. Doe dit zo veel mogelijk in de hoek, zodat je er gemakkelijk een ringetje doorheen kunt halen.
Stap 3: Lak de houten hanger desgewenst met blanke lak. Laat goed drogen.
Stap 4: Maak het speelgoedje vast aan een ringetje. Hiervoor heb je een tang nodig.
Stap 5: Maak de zelfgemaakte hanger vast aan een (bolletjes)ketting. Je kunt naar wens nog extra hangers toevoegen. Zo maakten Inge en Juliëtte een kwastje van blauw draad en bevestigden dit ook aan de ketting.