Burgemeesters: 9 miljard voor fietsen in EU
Een Nederlandse vinding als de fietsstraat, waarin de auto ondergeschikt is aan de fiets, is geschikt om in heel Europa te introduceren. Dat geldt ook voor onder meer de ov-fiets en het landelijk fietsplatform, een kenniscentrum over alles wat fietsen betreft.
Dat staat in de Europese Fiets Strategie, die dertig burgemeesters uit een groot aantal landen vrijdag in Nijmegen hebben aangeboden aan EU-commissaris Violeta Bulc (Transport). De bestuurders willen dat de EU tot 2034 ongeveer negen miljard euro steekt in fietsbeleid. In vergelijking met de investeringen in auto en openbaar vervoer zijn dat lage investeringen, die een enorme opbrengst zullen hebben, stellen zij.
Het streven is dat in 2030 op de Europese wegen dagelijks 240 miljoen ritjes worden gemaakt. Dat levert meer dan een miljoen banen op en een miljardenrendement. Bovendien blijven de steden leefbaar, verbetert de gezondheid van Europeanen en is fietsen goed voor het milieu, Europese doelen bij uitstek, staat in een brief voor EU-voorman Juncker die Bulc ook meekreeg.
In Gelderland eindigt vrijdag het wereldwijde fietscongres Velo-City. Voor het eerst hebben alle EU-landen hun fietscijfers bij elkaar gelegd. In Nederland worden de meeste fietskilometers per inwoner afgelegd. Malta is hekkensluiter. Duitsland en België zijn sterk in opkomst door de komst van de elektrische fiets. Maar buiten Nederland is een probleem dat veel mensen fietsen gevaarlijk vinden. Acht procent van de verkeersdoden in Europa zijn fietsers. De EU heeft volgens de lagere overheden een taak in het vastleggen van regels voor veilig fietsen en goede fietspaden.