Consument moet nog beter beschermd worden
Consumenten hebben recht op nog betere bescherming. De huidige regels in de EU moeten bovendien worden gemoderniseerd en afgestemd op het digitale tijdperk. Zo is onduidelijk voor klanten van gratis onlinediensten wat hun rechten zijn „terwijl ze betalen met hun gegevens”, aldus EU-commissaris Vera Jourova (Consumentenrechten).
Jourova presenteerde maandag in Brussel een analyse van de bestaande Europese consumentenregels. De Europese Commissie heeft zes richtlijnen op het oog die verouderd zijn.
Zo weten consumenten die iets op een internetmarktplaats kopen vaak niet welke regels voor dat platform gelden. Kopen bij een professionele handelaar is anders dan bij een andere consument. Brussel wil dan ook dat consumenten worden geïnformeerd over hun rechten als ze zo’n onlinemarktplaats bezoeken.
Ook zijn de wettelijke mogelijkheden voor klanten om compensatie te krijgen bij oneerlijke handelspraktijken gering. Uit het rapport blijkt bovendien dat veel handelaren zich nu niet aan de regels houden, maar daar vaak mee weg komen. Het sanctiebeleid moet daarom worden aangescherpt.
Volgens de Europese consumentenorganisatie BEUC is de ‘dieselgate’-affaire een goed voorbeeld van onvoldoende macht bij de klanten. „In te veel landen kunnen eigenaars van een Volkswagen geen claim indienen wegens gesjoemel met de emissiewaarden, hoewel de onderneming duidelijk de wet heeft gebroken.”
De commissie is achter de schermen al bezig met de mogelijkheden voor een collectieve schade-actie. Volgens EU-bronnen speelt Nederland hierbij een leidende rol.