Polderbaan geeft meer geluidsoverlast
Omwonenden van Schiphol hebben sinds de ingebruikname van de Polderbaan meer last van vliegtuiggeluid. Ook in gebieden waar sinds de komst van de nieuwe baan het geluid minder zou moeten zijn, blijkt de overlast niet te zijn afgenomen of zelfs groter te zijn.
Dat blijkt uit een onderzoek van bureau Intomart dat in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is uitgevoerd.
Na de komst van de nieuwe start- en landingsbaan van Schiphol in februari vorig jaar heeft 48 procent van de omwonenden overdag veel of heel veel last van vliegtuiggeluid. Daarvoor was dat nog 40 procent.
De verwachting dat in bepaalde gebieden het geluid van vliegtuigen zou afnemen, is niet uitgekomen. De geluidsoverlast bleef daar gelijk of vertoonde zelfs een lichte stijging. ’s Nachts heeft 19 procent van de ondervraagden last van de vliegtuigen. Dat was eerst 14 procent.
Uit het onderzoek blijkt verder dat het vertrouwen in het ministerie van Verkeer en Waterstaat is gedaald. Veel mensen geloven ook niet meer dat Schiphol binnen de wettelijke groeinormen blijft. De algemene houding ten aanzien van de luchthaven is wel positief. Ongeveer de helft van de ondervraagden is voor verdere uitbreiding van Schiphol.
Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer heeft woensdag aan de Tweede Kamer laten weten dat het onderzoek naar de peperdure isolatie van woningen rondom Schiphol wordt uitgebreid. Niet alleen de Algemene Rekenkamer, ook het openbaar ministerie en de Nederlandse Mededingingsautoriteit zullen erbij worden betrokken.
De kosten voor de geluidsisolatie van ongeveer 14.000 woningen werden eerst geschat op ruim 230 miljoen euro, maar de raming ligt intussen ruim boven 800 miljoen. De luchtvaartsector moet dit geld betalen, maar het ministerie van Verkeer schiet het bedrag voor. Volgens de staatssecretaris zal eventueel te veel betaald geld worden teruggevorderd van betrokken aannemers.