Meer winst RAI Amsterdam op dalende omzet
RAI Amsterdam heeft naar eigen zeggen een goed 2016 achter de rug. Het beurs- en congrescentrum wist bij een dalende omzet de winstgevendheid te vergroten, blijkt uit het maandag gepubliceerde jaarverslag.
De 477 evenementen waar de RAI vorig jaar gastheer van was, trokken samen ruim 1,5 miljoen bezoekers. Dat waren er wel minder dan een jaar eerder. De omzet daalde met 4,7 procent naar 120 miljoen euro. Daarop werd een nettowinst behaald van 5 miljoen euro, acht ton meer dan in 2015.
De vooruitzichten voor 2017 noemt het bedrijf „in financieel opzicht gematigd positief”. Door het wegvallen van de AutoRAI en de BedrijfsautoRAI zullen de goede resultaten van de laatste jaren niet worden geëvenaard. Voor 2018 en de jaren daarna zit de agenda volgens het bedrijf al wel goed vol.
De RAI heeft de afgelopen jaren sterk de nadruk gelegd op internationale evenementen. Die leveren niet alleen het bedrijf zelf het meeste op, maar hebben ook voor de stad Amsterdam de meeste toegevoegde waarde. Afgelopen jaar waren er 52 van dat soort beurzen en congressen met bij elkaar 372.000 bezoekers.
Zelf organiseerde de RAI in 2016 dertien evenementen, waaronder de Huishoudbeurs/Negenmaandenbeurs, de Horecava en de botenbeurs HISWA. Daar kwamen in totaal 450.000 mensen op af.