Muziek

Recensie: Boek over Franse componist en dirigent Pierre Boulez

De Franse componist en dirigent Pierre Boulez (1925-2016) had een afkeer van de biografie. Kunst was in zijn ogen iets zelfstandigs en moet ook zo beoordeeld worden, los van maker en omgeving.

Geerten Jan van Dijk
26 April 2017 19:00Gewijzigd op 16 November 2020 10:24

Musicoloog Emanuel Overbeeke, groot bewonderaar van Boulez, eert deze eigenzinnige figuur met een biografisch essay. Dit eerste Nederlandstalige portret is dan ook geen uitputtende levensbeschrijving, maar een focus op de intenties en het ambacht van deze kunstenaar. Boulez vond het immers belangrijker hoe een muziekstuk gemaakt is dan hoe het klinkt. Uiteindelijk voltooide hij ‘slechts’ dertig stukken, waar hij overigens een leven lang aan bleef schaven. Deze muziek kenmerkt zich door een uitgekiende structuur, waarbij Boulez alle muzikale ingrediënten nauwkeurig vaststelde en losmaakte van voorspelbaarheid en sentiment.

Veel van Boulez’ tijd werd opgeslokt door zijn succesvolle optreden als dirigent, programmeur en muziekdirecteur. Bovenal was hij een tegendraads denker die, aanvankelijk genegeerd, toch uitgroeide tot een fenomeen. Boulez als de Piet Mondriaan van de muziek. Het publiek wist niet altijd raad met de onbegrijpelijke piep-knormuziek, maar Overbeeke is hoopvol. De nieuwe cultuur die Boulez voorstond is volgens hem wel doorgedrongen tot de meeste componisten en musici. „De wereld is gelukkig nog niet klaar met Boulez.”

De hommage is bevlogen en rijk aan informatie, maar qua structuur en helderheid van betoog doet Overbeeke er goed aan de kunst af te kijken bij zijn muzikale held.

Een meester zonder hamer. Pierre Boulez (1925-2016), Emanuel Overbeeke; uitg. Vantilt, Nijmegen, 2016; ISBN 978 94 6004 2928; 256 blz.; € 19,95

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer