„Nationale aanpak moet export vooruit helpen”
Overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen moeten nauwer samenwerken om Nederlandse exportproducten beter op de kaart te zetten in nieuwe groeimarkten, bijvoorbeeld in Azië en Latijns-Amerika. Dat staat in een rapport dat woensdag wordt aangeboden aan de ministers Liliane Ploumen (Buitenlandse Handel) en Henk Kamp (Economische Zaken).
„Voor banen en welvaart op lange termijn moeten we buiten Europa meer marktaandeel veroveren en daarnaast meer kennisintensieve bedrijven aan ons land weten te binden. Dat vraagt om een nationale aanpak”, aldus Chris Buijink, voorman van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en voorzitter van de stuurgroep die het rapport heeft opgesteld.
De samenwerking moet leiden tot een duidelijkere visie op het ‘merk’ Nederland. Ook bij het speuren naar kansen voor Nederlandse exportbedrijven over de grens kan het helpen als overheid en ondernemers de handen ineenslaan. Verder moet er meer aandacht komen voor het vestigingsklimaat en voor zaken als exportfinanciering.
Betrokken bij de samenstelling van het rapport zijn de ondernemersorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland, NVB, FME en Evofenedex, de gemeente Amsterdam en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Om alle voorstellen die erin staan uit te voeren is volgens de partijen circa 50 miljoen euro nodig.