Met Fiat 124 Spider keert een droomontwerp terug
Vanaf de jaren 50 tot in de jaren 80 van de vorige eeuw paste Fiat driecijferige modelnamen toe. Uit nostalgische overwegingen sieren die ook vandaag weer tal van types bij Fiat. Maar de nieuwe 124 Spider gaat verder dan alleen nostalgie.
Het lijkt erop alsof Fiat moeite heeft om koers te houden. Op de compacte 500 na liggen de successen vooral in het verleden. Niet vreemd dat het merk nadrukkelijk terugblikt en ontwerphoogstandjes van weleer tegen het licht houdt. Dat levert in het geval van de 500 tot nu toe een immens verkoopsucces op. De nieuwe 124 Spider zal dit qua aantallen niet halen. Met een dikke knipoog naar de tussen 1966 en 1985 geproduceerde Fiat 124 Sport Spider herleven met deze zomerse tweezitter de roemrijke tijden van de fraaie Italiaanse coupés en cabriolets: auto’s met extravagante carrosserieën, gekoppeld aan sportief afgestemde onderstellen en bijpassende motoren.
Loont het voor een autofabrikant de moeite om zonder samen te werken met anderen een tweezitsroadster te ontwikkelen? Nee. Daarom bewandelt Fiat die weg ook niet. Heel slim sloot het merk een overeenkomst met Mazda, dat sinds eind jaren 80 de meest succesvolle roadster ter wereld produceert: de MX-5. Op basis van de recente MX-5 boetseerden de ontwerpers van Fiat een eigen carrosserie en pasten ze de nodige details in het interieur aan. Een geslaagde aanpassing.
Uiteraard draagt de auto elementen die naar het verleden verwijzen. Kijk maar naar de groeven in de motorkap, de vorm van de grille en de positie van de koplampen. De vroegere door Pininfarina ontworpen koets zie je overduidelijk in het nieuwe model terug. Met een lengte van 4,05 meter blijkt de Fiat 14 centimeter gegroeid ten opzichte van de Japanse basis.
Uitnodigende brom
Onderhuids zijn de Japanner en de Italiaan vergaand identiek. Motorkap, deuren, spatborden en kofferdeksel kunnen echter niet worden uitgewisseld. De zichtbare overeenkomst zit slechts in kleine details als de spiegels, de richtingaanwijzers op de voorspatborden en de ruiten. Waar de Mazda lekker compact en afgerond toont, komt de Fiat juist meer langgerekt over. De specifieke vormgevingsdetails leiden overigens nauwelijks tot winst in ruimte. Alleen heeft Fiat 10 liter meer aan bagageruimte doordat de bagageklep iets meer gewelfd is.
Het interieur van de Fiat oogt aantrekkelijk. Het dashboard blijft in grote lijnen identiek aan dat van de Mazda. Toch ontwierp Fiat een eigen overkapping van het instrumentarium. Ook de portierpanelen hebben een compleet andere indeling dan die van de MX-5. Maar de bedieningsorganen en hendels zitten wel op dezelfde plekken. Fiat durft meer met kleur te spelen dan zijn Japanse evenknie. Bij de auto uit de test contrasteert het abricotkleurige leer mooi met de felblauwe buitenkant.
Qua zitpositie blijft de Fiat gelijk aan de Mazda, en daarin zit het grootste kritiekpunt. Lange bestuurders kunnen de stoel niet ver genoeg naar achteren schuiven. Ze zitten zodoende met opgetrokken knieën. Aan de passagierskant blijkt de beenruimte nog krapper. Als de auto een paar centimeter langer was geweest, dan had dit probleem niet bestaan.
Wie wel achter het stuur past, ervaart in de Fiat 124 Spider veel rijgenot. Fiat laat het model in Japan bij Mazda produceren, maar levert een eigen 1,4 liter turbomotor aan. Die levert een prima 140 pk en een koppel van 240 Nm bij een laag toerental. De motor reageert alert. Iedere beweging van het pedaal wordt beloond met een uitnodigende brom uit de uitlaat. De motor is voor het overgrote deel verantwoordelijk voor het karakterverschil tussen de 124 en de MX-5. Mazda past een atmosferische 1,5 liter toe. Het vermogen van 131 pk is meer dan voldoende. Maar het bescheiden koppel zorgt voor minder souplesse. Dat de Fiatmotor krachtiger presteert, betekent nog niet dat de auto dorstig is. Een gemiddelde van 1 op 14,2 stemt tot tevredenheid.
De Fiat profiteert van het geweldige onderstel van de MX-5, dat slechts op details aangepast hoefde te worden. Dat maakt van de 124 Spider net zo’n heerlijk gooi-en-smijtkarretje dat uitnodigt tot een vlotte, sportieve rijstijl. Het maakt niet uit of het droog of nat, koud of warm is. Het rijplezier laat zich nauwelijks beïnvloeden door de stand van de cabriokap. Een kap die eenvoudig en snel met de hand wordt geopend en gesloten.
Het is logisch dat de Fiat met betere prestaties wat meer geld mag kosten dan de Mazda. Fiat start de 124 Spider bij 35.840 euro, terwijl de Mazda MX-5 al voor 31.880 euro in de prijslijst staat. Fiat kent ook een rijker uitgeruste Lusso-uitvoering voor 38.340 euro. Bovendien kan de Italiaan worden gekozen in combinatie met een automaat. Die mogelijkheid biedt Mazda niet.
Fiat 124 Spider 1.4 Multiair 16V Lusso
Topsnelheid
215 km/u
Acceleratie
7,5 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 liter op 14,2 kilometer
CO2-uitstoot
148 g/km
Onderstel. De balans in het onderstel van de Fiat 124 Spider zorgt voor een dynamisch, actief weggedrag.
Motor. De turbomotor levert een flink koppel dat al bij lage toeren beschikbaar is. Vlot presteren is het positieve gevolg.
Vormgeving. Fiat biedt met de 124 Spider een mooie mix tussen een moderne roadster en verwijzingen naar het model uit 1966.
Binnenruimte. Voor langere personen biedt de 124 Spider te weinig beenruimte. De bestuurder heeft iets meer ruimte dan passagiers.