In Haagse Schilderswijk klinkt op christelijke Beatrixschool het paasevangelie
„Waarom bleef U zo stil, toen ze U sloegen?” En: „De steen is weg. Weg. Helemaal weg. Foetsie!” In al zijn beladenheid klonk donderdagmorgen op de christelijke Koningin Beatrixschool het paasevangelie. Hartje Haagse Schilderwijk, ten overstaan van moslimkinderen.
Op het podium van de school met de Bijbel bespeelt juf Bernice Meeuwisse vol overgave de gitaar. Ze zingt: „Wij vieren feest. Omdat Jezus weer leeft. Hij heeft de dood overwonnen, ons van de zonde bevrijd.” Enkele honderden kinderen –blank, getint, donker– zingen en swingen mee. De school is een smeltkroes van culturen. Ongeveer de helft van de kinderen is moslim.
Om moslims niet voor het hoofd te stoten, passen christelijke scholen de paasboodschap aan, zo berichtte het AD woensdag. De PVV stelde Kamervragen.
Op de Beatrixschool, 135 jaar geleden opgericht vanuit de Vergadering van Gelovigen, klinkt deze donderdagmorgen het evangelie van de opgestane Gekruisigde. „Weet je wel dat de lente komt? Weet je wel dat Jezus leeft? Hij is opgestaan”, galmt het uit honderden kindermonden.
„Lam van God. Nederig en rein”, zingt een opgeschoten joch. Zwarte kuif, witte Nike-gympen, rode Adidas-trainingsbroek. En een donker meiske, haar kroeshaar in een knot gebonden en op haar paasbest gekleed, jubelt: ,Leeuw van Juda. Helper in de strijd.”
Groepjes kinderen beelden verhalen van Pasen uit. Over Thomas die het bevrijdende nieuws maar niet wil geloven. Over Petrus die zijn Heiland verloochent en daarover verdriet heeft. Over Petrus en Johannes die naar het graf snellen. De kinderen trappelen op het podium om het rennen van de discipelen na te doen.
Thema’s als eenzaamheid en angst komen aan bod. Een jongetje speelt dat hij gepest wordt en eenzaam is. Een ander kereltje, Justice, vertelt dat hij bang is voor zombies. De juf: ,Iemand die zoiets nog veel erger heeft meegemaakt, is Jezus. In Gethsémané was hij heel bang. Nog veel banger dan Justice bang is voor zombies. Niemand wilde Jezus helpen. Zelfs Zijn eigen Vader niet. Dat kwam door ons allemaal. Door de slechte en verkeerde dingen in de wereld. Maar hier stoppen we niet. Jezus stierf voor mij. Door Hem ben ik weer blij.”
Na afloop van de paasviering wipt een bestuurslid even aan op de kamer van schooldirecteur Lineke de Jong. „Ik zag zo’n klein meiske meezingen. Alle liedjes kende ze. Ik was gefascineerd door dat kind.”
Als christelijke scholen omwille van bijvoorbeeld islamitische ouders de scherpe kantjes van het paasevangelie slijpen, dan is dat „jammer”, zegt De Jong. De christelijke Beatrixschool „doet geen concessies” op dit terrein, zegt haar collega, adjunct-directeur Bert Huisman. „We zijn een multiculturele school, maar geen multireligieuze. We hebben een nadrukkelijk christelijke identiteit. Iedere maandagochtend houden we een weekopening. Het geluid dat daar klinkt is vergelijkbaar met wat we tijdens de paasviering naar voren brengen. Over onze duidelijke christelijke basis vertellen we ook de ouders die hier hun kind inschrijven. We zeggen erbij dat we respect voor andere geloven en meningen hebben.”
Dat een fors deel van de leerlingen op de Haagse school met de Bijbel islamitisch is, heeft wel gevolgen. ,Als oudere kinderen uit gewetensnood niet willen meezingen met christelijke liederen of niet willen meebidden, dan dwingen we hen niet om mee te doen. Andersom verwachten we van zo’n leerling dat hij niet demonstratief gaat zitten doen: Kijk mee eens niet meedoen.” Op het Suikerfeest hebben de kinderen op de christelijke school vrij. „Dan kiezen we voor een praktische oplossing. We houden dan als docenten een studiedag”, zegt Huisman. De Jong: „Het is niet per se zo dat we hier mensen willen bekeren.”
Alle medewerkers van de christelijke school behoren tot een geloofsgemeenschap. Huisman: „Van de Gereformeerde Gemeenten tot aan de pinkstergemeenten. Mooi vind ik dat.”