Retailer kan niet zonder afwisseling in assortiment
De economie mag dan aangetrokken zijn, zonder voldoende onderscheidingsvermogen zal ook dit jaar een aantal winkelketens omvallen.
Die niet al te optimistische conclusie trekken onderzoekers in het maandag gepubliceerde Retail Merkenonderzoek dat gedaan is onder zo’n 1500 respondenten.
Consumenten gooien vooral supermarkten uit de subtop op één hoop. Het maakt ze steeds minder uit hoe de aanbieder van die mooie aanbieding heet. Als het product en de daarbij behorende prijs maar goed zijn en de supermarkt op korte afstand is te vinden. De miljoenen euro’s die aan reclames worden uitgegeven, lijken in die zin hun doel te missen.
Als supermarkt moet je dan ook behoorlijk onderscheidend zijn om je merk een beetje tussen de oren te krijgen. Albert Heijn slaagt daar het beste in en staat op de tweede plaats in de top 10 van sterkste retailmerken van 2017. De Lidl neemt plaats 7 in en Jumbo staat op plek 9.
Merkkracht
In de non-food is onderscheidend vermogen minstens zo belangrijk, stelt het Retail Merkenonderzoek. Een bedrijf als bouwmarkt Multimate heeft het lastig en is een van de sterkste dalers in zogeheten merkkracht. „De consument ziet nauwelijks verschil tussen Multimate en concurrent Hubo”, stelt merkadviseur en onderzoeker Hendrik Beerda. „Ook de verschillen tussen de zusterbedrijven Gamma en Karwei onderling en met de grote concurrent Praxis zijn dusdanig klein dat prijs- en promotieacties vaak bepalend zijn voor de merkkeuze in dit segment.”
Hetzelfde zien de onderzoekers in de hoek van elektronica, keukens, mode, opticiens, schoenen en speelgoed. Als dat niet verandert, zullen er opnieuw merken verdwijnen, zoals dat afgelopen jaren ook het geval was.
Afwisselend
Het sterkste merk in 2017 is volgens het onderzoek bol.com. De webshop staat al drie jaar fier boven aan de lijst. De top 10 bestaat verder uit Albert Heijn, Kruidvat, HEMA, IKEA, Action, Lidl, Blokker, Jumbo en Gamma.
Wat consumenten belangrijk vinden? De prijs-kwaliteitverhouding, zeggen de onderzoekers. Maar ook vriendelijk personeel, aantrekkelijke aanbiedingen, goede bereikbaarheid en een afwisselend –lees onderscheidend– assortiment bevalt consumenten goed en levert de nodige merkbeleving op.