Fors meer vluchten verstoord door slecht weer
Het vliegverkeer heeft in het eerste kwartaal van 2017 veel last gehad van slecht weer. Het aantal ernstig vertraagde of geannuleerde vluchten van en naar Nederlandse luchthavens lag daardoor in de eerste drie maanden van het jaar meer dan twee keer zo hoog als een jaar eerder.
Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van EUclaim, een bedrijf dat gedupeerde passagiers helpt om schadevergoeding te claimen bij luchtvaartmaatschappijen. Zij hebben daar recht op als zij door een verstoring meer dan drie uur later op hun eindbestemming aankomen. Bij onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geldt dat overigens niet.
In totaal telde EUclaim afgelopen kwartaal negen dagen waarop slecht weer het vliegverkeer hinderde. Vooral op 23 februari was het goed raak. Toen zorgde een straffe zuidwesterstorm ervoor dat ruim 450 vluchten niet door konden gaan of meer dan drie uur vertraging opliepen.
Tot overmaat van ramp was die dag op Schiphol de Kaagbaan, die bij die windrichting de meest gunstige ligging heeft, voor onderhoud gesloten. Daar kwam nog bij dat de Oostbaan enige tijd dicht moest nadat een vliegtuig van de Britse luchtvaartmaatschappij Flybe door zijn landingsgestel was gezakt.
Het totale aantal incidenten kwam in de periode januari tot en met maart uit op 2661, tegen 1187 in het eerste kwartaal van 2016. In twee derde van de gevallen was sprake van overmacht en hadden gedupeerde passagiers volgens de Europese regels geen recht op schadevergoeding.