ICCO in actie tegen „misleiding” Israël
De interkerkelijke ontwikkelingsorganisatie ICCO is maandag een campagne begonnen tegen „misleiding” door Israël bij de uitvoer van producten.
Het is onduidelijk of de handelswaar afkomstig is uit het land zelf of uit de nederzettingen in de bezette Palestijnse gebieden. „Daar moet een eind aan komen”, zei ICCO-voorzitter T. Lodders zondag voor de IKON-radio. Israël voert tomaten, avocado’s, verse kruiden, paprika’s, wijn, druiven en bloemen uit de Israëlische nederzettingen in bezet Palestijns gebied uit naar de Europese Unie als ”made in Israel”.
Volgens ICCO is dat een schending van de handelsovereenkomst tussen de EU en Israël. Die bepaalt dat alleen producten uit het land zelf en dus niet afkomstig uit de nederzettingen in aanmerking komen voor Europese handelsvoordelen.
Volgens Lodders weet de consument niet waar de producten precies vandaan komen. Daardoor werkt hij mee aan de economische stabilisatie van de nederzettingen. Lodders vindt dat de EU druk moet uitoefenen op Israël om een eind te maken aan deze schending van het handelsakkoord.
De campagne bestaat onder meer uit een website en de verspreiding van 100.000 kaarten onder het motto zuur: ”De zure vruchten van Israëls nederzettingen”.