Economie

Boete voor Schiphol wegens „vormfout”

Schiphol krijgt een boete van 25.000 euro van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het luchthavenbedrijf heeft gesleuteld aan de voorwaarden voor busvervoer tussen bepaalde gates en het terminalgebouw, zonder dit te overleggen met de luchtvaartmaatschappijen.

ANP
30 March 2017 09:06Gewijzigd op 16 November 2020 10:10

Hoewel reizigers er geen last van hebben gehad, vindt de ACM het vergrijp zwaar genoeg om een sanctie op te leggen. „De gang van zaken op Schiphol heeft rechtstreeks invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering van luchtvaartmaatschappijen”, aldus bestuurder Henk Don. „Daarom is het belangrijk dat zij op de juiste wijze betrokken worden als Schiphol bepaalde voorwaarden wil wijzigen.”

Daarnaast speelt mee dat Schiphol wel vaker eigenmachtig optreedt, zonder met zijn klanten te overleggen. Dat gedrag past niet bij een monopolist, vindt de ACM. De toezichthouder merkt daarbij op dat geen schade is ontstaan en dat luchtvaartmaatschappijen wel zijn geïnformeerd. Daarom is gekozen voor een relatief lage boete.

Schiphol besloot in 2015 op sommige plekken passagiers per bus van en naar het vliegtuig te gaan brengen. Dat was volgens het bedrijf nodig om passagiersstromen van binnen en buiten het Schengen-gebied beter te kunnen scheiden. Het besluit is volgens Schiphol wel degelijk afgestemd met de klanten, al gebeurde dat niet in de formele overlegprocedure over de tarieven in 2015.

Het besluit van de ACM kan volgens Schiphol tot problemen leiden. Vanaf 2018 overlegt de luchthaven niet meer jaarlijks met de luchtvaartmaatschappijen over de tarieven, maar eens in de drie jaar. Als belangrijke operationele besluiten in dat overleg aan de orde moeten komen, blijven ze in de toekomst mogelijk te lang op de plank liggen. Schiphol overweegt in beroep te gaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer