Economie

Nieuw initiatief in makelaardij: gratis je huis verkopen

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: je huis verkopen zonder dat je een cent aan de makelaar betaalt. De Gratis Makelaar, een dinsdag naar buiten getreden initiatief in makelaarsland, stuurt nog wel een rekening naar de koper. Maar ook die zal op termijn vervallen, beloven de oprichters.

28 March 2017 17:10Gewijzigd op 16 November 2020 10:10
ROTTERDAM. „Onze aanpak maakt het verkoopproces van een woning volledig transparant”, zeggen Mark Glas (l) en Wilbert Hoogendijk, eigenaars van De Gratis Makelaar. beeld De Gratis Makelaar
ROTTERDAM. „Onze aanpak maakt het verkoopproces van een woning volledig transparant”, zeggen Mark Glas (l) en Wilbert Hoogendijk, eigenaars van De Gratis Makelaar. beeld De Gratis Makelaar

Het nieuwe verkoopkanaal voor particuliere woningen is bedacht door vier financiële specialisten uit de regio Rotterdam. Het werkt een beetje als een veiling. De verkoper zet zijn huis te koop, voorzien van een digitaal dossier, en belangstellenden gaan daar online op bieden. Dit biedingssysteem vervangt de gebruikelijke onderhandelingen bij de verkoop van een woning.

De Gratis Makelaar geeft de verkoper tijdens het proces de volledige begeleiding, tot aan de gang naar de notaris, maar brengt daarvoor niets in rekening. De uiteindelijke koper betaalt een vast bedrag van 1799 euro aan veilingkosten.

Transparant

„Onze aanpak maakt het verkoopproces van een woning volledig transparant”, zegt Mark Glas, een van de oprichters van De Gratis Makelaar. „Je ziet precies wat er op een woning geboden is en iedereen kan meedoen. Een geweldige ontwikkeling, die we juridisch hebben laten toetsen en die is goedgekeurd door onze brancheorganisatie VBO.”

Glas en zijn compagnon Wilbert Hoogendijk zijn de gezichten van het initiatief, de twee andere initiatiefnemers blijven op de achtergrond. Volgens Glas heeft de makelaardij heel wat in te halen, vergeleken met andere branches. „Schade meld je tegenwoordig bij je verzekeraar via WhatsApp, bankieren doe je met je smartphone, een papieren treinkaartje is een chipkaart geworden. Maar de traditionele makelaar is in het stenen tijdperk blijven hangen.”

Het onlineplatform van De Gratis Makelaar is meer dan een veilingsite, stelt Glas. „Wij bieden een uitgebreide dienstverlening aan de verkoper. We regelen de taxatie van de woning door een expert die bekend is met de lokale markt, we verzorgen de fotografie en het opmeten van de woning, we leveren materialen als een raambord en posters, en we plaatsen de woning op huizensite Funda.”

Koopovereenkomst

Ook het juridisch dossier, inclusief de koopovereenkomst, wordt door Glas en zijn compagnon verzorgd. „Het enige wat de verkoper zelf moet doen, is het begeleiden van de bezichtiging van zijn huis. Dat willen wij ook wel verzorgen, maar daarvoor vragen we dan wel een vergoeding.”

De koper kan zijn kosten, de eerdergenoemde 1799 euro, meefinancieren in de hypotheek. „Hij kan het gewoon optellen bij de koopsom”, zegt Glas.

Maar ook dat bedrag moet „binnen zes tot twaalf maanden” naar nul. Dat verwachten de initiatiefnemers te kunnen bereiken door afspraken te maken met „andere partijen” die verdienen aan woningtransacties. Glas somt op: hypotheekverstrekkers, verzekeraars, energieleveranciers, internetproviders, maar ook bouwmarkten en schilders – veel mensen geven hun nieuwe huis immers ook een opknapbeurt. „Wij zorgen ervoor dat kopers van die partijen gunstige aanbiedingen krijgen, en daar verdienen we dan zelf ook wat aan.”

Is de makelaar dan nog onafhankelijk? Glas: „Moeten we dat per se zijn? Het gaat erom dat de klant een goede aanbieding krijgt, waar hij voordeel uit haalt. Bovendien binden we ons niet aan bijvoorbeeld één hypotheekaanbieder. We zoeken vooral samenwerking met partijen die een breed pakket adviesdiensten leveren.”

Rotterdam

De Gratis Makelaar start in de regio Rotterdam, waar Glas en Hoogendijk beiden al jaren actief zijn in de vastgoedbranche. Uitbreiding zoeken ze in eerste instantie in andere steden in de Randstad en in Noord-Brabant. „De woningmarkt daar is momenteel een verkopersmarkt. Daar past ons concept goed bij”, zegt Glas. „Maar uiteindelijk willen we in het hele land aan de slag.”

Bang dat hun initiatief snel wordt nagedaan, is Glas niet. „Er zit veel technologie achter ons systeem. Die laat zich niet zomaar kopiëren. En als we toch navolging krijgen, zie ik dat als een compliment.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer