Heineken haalt angel uit Roemeense bierrel
Heineken heeft het bijgelegd met de kleine Roemeense brouwer Lixid Project. Daarmee hoopt het bedrijf ook de lokale ophef rond het gebruik van de rode ster in zijn logo achter zich te kunnen laten.
Lixid mag van Heineken nu toch gewoon zijn Csiki-bier blijven verkopen. Eerder oordeelde de rechter nog dat Lixid daarmee moest stoppen omdat de naam te veel lijkt op Ciuc, het bier dat Heineken daar verkoopt. De Hongaarse minderheid in Roemenië spreekt Ciuc namelijk uit als Csiki.
Heineken strijkt bij nader inzien de hand over het hart, op voorwaarde dat Lixid ook geen stampij meer maakt over de alom bekende rode ster op de etiketten van het Nederlandse concern.
De Csiki-rel lag zo gevoelig bij de lokale bevolking dat ook politici en overheden zich ermee gingen bemoeien. Dit leidde plaatselijk zelfs tot oproepen om Heineken in horeca te boycotten. Ook kwam de rode ster van Heineken ter discussie te staan, omdat die volgens critici zou doen denken aan de vroegere onderdrukking door de communisten.
Of hiermee de ophef over de rode ster helemaal weg wordt genomen is nog de vraag. Ook in het parlement van buurland Hongarije is recent gesproken over ingrepen die Heineken zouden kunnen verplichten het etiket te wijzigen. De regering in Boedapest wil het land zuiveren van symbolen die historisch controversieel kunnen zijn. Daaronder vallen verder onder meer het hakenkruis en de hamer en sikkel.
Heineken heeft al sinds mensenheugenis een ster op zijn etiket staan. Volgens het bedrijf is de ster een oud brouwerssymbool uit de middeleeuwen. Van enige politieke betekenis is dus geen sprake, zo benadrukte het onlangs al.