Bunyans ”Heilige Oorlog”: stad Mensenziel ingenomen, maar ook weer terugveroverd
„Wanneer we de ”Heilige Oorlog” van Bunyan lezen, kan dat ons motivatie geven om ons vertrouwen op Christus te stellen.” Dat zei Niko Derksen zaterdag tijdens een middag in Barneveld rond het leven en werk van John Bunyan.
De Bunyanmiddag was georganiseerd door de John Bunyanstichting, in het Van Lodenstein College in Barneveld. Niko Derksen –die uit het Duits werd vertaald door J. J. Schipaanboord– sprak namens Voice of Hope, een Duitse zendingsorganisatie die banden heeft met de John Bunyanstichting. De middag trok ongeveer 500 bezoekers.
Derksen gaf een korte samenvatting en bespreking van Bunyans ”Heilige Oorlog”. Binnenkort zal er een Duitstalige uitgave verschijnen van dit boek. Derksen: „In de Heilige Oorlog wordt verteld hoe de stad Mensenziel wordt ingenomen door de duivel met bedrog en list en hoe El Schaddai Zijn Zoon Jezus Christus zendt om de stad weer terug te veroveren.”
Derksen stelde de vraag hoe een rechtvaardige God een zondaar eenvoudig kan vergeven. „Veel ongelovigen stellen de vraag of God zomaar kan vergeven, ook satan stelt deze vraag, waarmee hij ons aanklaagt bij God. De goede boodschap is dat God Zijn gerechtigheid heeft getoond op Golgotha, waar vorst Immanuël betaald heeft. Wie in boete en geloof tot God komt, die zal Hij genade bewijzen. Dát is Evangelie.”
De middag werd geopend door ds. P. Blok, emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten en voorzitter van de Bunyanstichting. Naar aanleiding van Psalm 16 sprak hij over het levenspad dat bekendgemaakt wordt en de heenwijzing die Evangelist aan Christen gaf in de ”Christenreis” naar de poort. „Christen werd gewezen op de weg die voert naar Christus, die leidt door het moeras van ons leven heen.”
IJdelheidskermis
Ds. B. J. van Boven, predikant van de gereformeerde gemeente in De Valk-Wekerom, hield een lezing over Christen in de stad IJdelheid. Samen met Getrouwe komt Christen op de kermis in die stad, de stad waardoor de Koning der koningen zelf ook is doorgegaan, aldus de predikant. „Hij heeft een weg gebaand door die stad.”
Christen en Getrouwe vallen in de stad IJdelheid op door hun kleding, hun taal en hun gedrag, stelde ds. Van Boven. „Ze waren eenvoudig gekleed naar het Woord, spraken de taal Kanaäns en stopten hun vingers in hun oren in die stad. Ze stonden niet boven de mensen, omdat ze wisten wat er omging in hun eigen hart.”
Door de mensen van de stad IJdelheid worden zij beschuldigd als vijanden van de kermis, zei ds. Van Boven. „Gods kinderen zijn de spelbrekers, zij gaan niet mee met het grote feest.” Christen en Getrouwe mogen getuigen voor de Naam en de zaak die hun lief is en ze worden veroordeeld tot de dood. „Van de wereld hoeft Gods volk echt niets te verwachten.”
Ds. Van Boven stelde tot slot dat „wij ons allemaal op de IJdelheidskermis bevinden, maar het erom gaat hoe wij ons daar bevinden. Zeker is dat we nooit verder komen dan een arme bedelaar, maar die wel bewaard wordt in Gods kracht.”
Kinderverhaal
A. C. H. van Vuuren hield een kinderverhaal, over Christen en Hopende aan het einde van hun reis bij de doodsrivier. Verteld werd wat Christen meemaakte vlak voor de rivier, in de rivier en na de rivier.
Het dankwoord werd uitgesproken door bestuurslid dhr. H. Van Grol, waarna ds. A. Verschuure, predikant van de gereformeerde gemeente in Scherpenzeel, de middag afsloot.
Lees ook in Digibron
„Bunyan was ambassadeur” (Reformatorisch Dagblad, 21-09-2015)