Wetenschap & techniek

Robot maakt scheepsromp snel schoon

Tijdens de trip van Azië naar Europa kan een romp van een zeeschuimer door algenaangroei zomaar 10 centimeter dikker zijn geworden. Schoonmaken van het schip tijdens laden en lossen is er echter niet bij. Geen havenmeester wil het afval op de bodem hebben. Dankzij een Nederlandse vinding, de Fleet Cleaner, kan de klus wel in de haven geklaard worden. Binnen tien uur.

Jacob Siebelink
15 March 2017 10:10Gewijzigd op 16 November 2020 10:01
Met de Fleet Cleaner kan een scheepswand snel en milieuvriendelijk worden schoongemaakt. beeld Fleet Cleaner
Met de Fleet Cleaner kan een scheepswand snel en milieuvriendelijk worden schoongemaakt. beeld Fleet Cleaner

Het idee ontstond toen Alex Noordstrand in 2010 als student maritieme techniek de bachelor-eindopdracht uitvoerde, samen met medestudent Cornelis de Vet. „We wisten dat het brandstofverbruik van een zeeschip door de algenaangroei met zo’n 5 procent toeneemt. Dat was de aanleiding voor het bedenken van een innovatieve en milieuvriendelijke manier om deze aangroei te verwijderen.”

Skelter

Het opvallendste onderdeel van de Fleet Cleaner is een stervormig wagentje ter grootte van een skelter op drie wielen. Met magneten klampt dit zich aan de metalen scheepshuid vast. Onder het wagentje bevinden zich drie spuitkoppen die qua uiterlijk en functionaliteit doen denken aan terrasreinigers. „Deze koppen bevatten elk vier roterende spuitmondjes die met hoge druk, tot 350 bar, gefilterd zeewater tegen de romp spuiten”, legt Noordstrand uit.

De Fleet Cleaner doet zijn schoonmaakwerk zowel boven als onder de waterlijn. Dankzij de flexibele ophanging van de spuitkoppen heeft de robot volgens Noorstrand geen enkele moeite met de dubbelgekromde vorm van de scheepsromp. „En als er onregelmatigheden zijn, zoals beschadigingen, dan worden deze door een beeldherkenningsprogramma gesignaleerd en vraagt de robot wat hij met het obstakel aan moet. Daarnaast kunnen we de schoonmaak uitbreiden met een diktemeting van het staal, zodat na afloop de klant niet alleen een schoon schip heeft, maar ook een inspectierapport van de romp.”

Werkschip

Het belangrijkste voordeel van de Fleet Cleaner is dat het schoonmaakwerk tijdens het laden en lossen gedaan kan worden. „Tijd is geld in de scheepvaart, dus laten reders de schoonmaak het liefst in de haven doen tijdens laden en lossen”, aldus de uitvinder. „Maar de meeste havens staan dat niet toe omdat de losgespoten aangroei de haven vervuilt. Ons procedé is echter milieuvriendelijk. We vangen de afgespoten algen op en transporteren dit afval via een 150 meter lange slang naar een werkschip.”

Tweede voordeel is volgens Noordstrand dat de robot veel minder snel de romp beschadigt tijdens het schoonmaken. „Nu wordt er vaak gebruikgemaakt van borstels, waardoor het oppervlak gemakkelijk beschadigd wordt. Van de Fleet Cleaner maken alleen de rubberen wielen direct contact met de romp.”

Karel Doorman

De Fleet Cleaner heeft eind vorig jaar de eerste scheepsromp gereinigd, die van het marinetransportschip Karel Doorman. Deze maand volgt de officiële marktintroductie. Noordstrand: „Er is internationaal veel vraag naar het product. We zijn van plan om op korte termijn drie nieuwe installaties te bouwen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer