Doortrekken A15 kan rekenen op bezwaren
Het tracébesluit over het doortrekken van de snelweg A15, dat minister Melanie Schultz van Haegen woensdag in Duiven komt tekenen, kan rekenen op tegenstanders die naar de rechter stappen. Natuurmonumenten en de Gelderse Natuur en Milieufederatie kondigen dat dinsdag aan, omdat ze vinden dat het besluit „niet meer past in de huidige tijdgeest. Als het niet anders kan, dan maar helemaal niet.” De organisaties vinden het nieuwe snelwegdeel te grote milieugevolgen voor de omgeving heeft en niet duurzaam is.
De A15 voert van Rotterdam naar Ressen, tussen Arnhem en Nijmegen. De weg sluit tot ergernis van het internationale vrachtvervoer niet rechtstreeks aan op het Duitse achterland. Dat zorgt voor veel files en vertraging. Het tracébesluit zorgt voor doortrekken van de A15, die dan bij Zevenaar aansluit op de snelweg A12 en zo naar de Duitse grens voert. Over deze aansluiting is tientallen jaren onderhandeld.
De natuurorganisaties snappen vooral niet dat er in het nieuwe stuk snelweg een brug over het Pannerdensch Kanaal wordt gebouwd. Pal naast het tracé loopt de Betuweroute die hetzelfde kanaal in een tunnel kruist. De Betuweroute kreeg die tunnel om natuur en landschap te sparen. Om die reden zou Schultz het tracébesluit helemaal niet moeten tekenen, vinden de organisaties. Onder omwonenden is al 20.000 euro ingezameld om juridische procedures te kunnen voeren.
Het is de bedoeling dat het ontbrekende A15-deel tussen 2021 en 2023 klaar is. Het karwei gaat ruim 840 miljoen euro kosten.