Binnenland

„Meer onderzoek nodig naar kwartierdienst op hele Valleilijn”

Gedeputeerde Staten van Gelderland willen een besluit over een kwartierdienst op de hele Valleilijn tussen Amersfoort en Ede met een jaar uitstellen. Volgens hen is nader onderzoek nodig.

Van onze correspondent
2 March 2017 11:27Gewijzigd op 16 November 2020 09:55
beeld ANP, Koen Suyk
beeld ANP, Koen Suyk

Het onderzoek moet meer licht werpen op de noodzakelijke investeringen en op de effecten voor de omgeving.

Tussen Amersfoort en station Barneveld-Zuid rijden momenteel vier treinen per uur. Ook op het resterende deel, tot station Ede-Wageningen, is een kwartierdienst gewenst, menen GS.

De Valleilijntreinen vervoeren dagelijks samen zo’n 9200 reizigers. Ongeveer de helft van hen bestaat uit scholieren en studenten. Dertig procent van de reizigers is forens.

Het aantal reizigers zal in de toekomst stijgen, verwachten GS. De regionale economie groeit en het inwonertal van de regio neemt toe. „Een kwartierdienst geeft op termijn naast verlichting van de drukke ochtend- en avondspits meer mogelijkheden om op elk moment van de dag te reizen”, zo schreven GS onlangs in een brief aan Provinciale Staten. „Daarmee is het een goede investering om toekomstige groei op te vangen en de bereikbaarheid van de regio Food Valley te verbeteren.”

De Valleilijn is grotendeels enkelsporig. Omdat treinen elkaar moeten kunnen passeren, dienen voor de kwartierdienst bij station Ede Centrum een tweede spoor en een extra perron te worden aangelegd. Uit ontwerpschetsen van spoorbeheerder ProRail blijkt dat dit inpasbaar is. In Ede bestaat echter zorg over de gevolgen van een drukker spoor. Omwonenden en de directie van een concertzaal vrezen overlast bij een kwartierdienst. „Geluid en trillingen krijgen in de planstudie speciale aandacht”, beloven GS in de brief aan.

Kritiek is er in Ede ook op de mogelijke sluiting van overwegen. ProRail en Valleilijn-exploitant Connexxion vinden dat het aantal overwegen in de gemeente Ede moet worden verminderd omdat de extra treinen, die ook nog eens met hogere snelheid gaan rijden, leiden tot hogere veiligheidsrisico’s.

Een ander probleem betreft de financiering. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu acht uitbreiding van de kwartierdienst nog niet noodzakelijk, maar heeft volgens GS „wel altijd gezegd open te staan voor nieuwe voorstellen.” De regio Food Valley heeft 1 miljoen euro gereserveerd om de kwartierdienst mogelijk te maken. GS nemen aan dat de planstudie begin volgend jaar kan worden afgerond.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer