Winst FrieslandCampina loopt op
FrieslandCampina heeft vorig jaar 5,5 procent meer winst geboekt, op een omzet die 2 procent lager was dan in 2015. Het zuivelbedrijf profiteerde van de stijgende prijzen voor basiszuivelproducten als melkpoeder en boter, lagere inkoopkosten en aantrekkende verkopen in Azië.
Het zuivelbedrijf meldde donderdag een nettowinst van 362 miljoen euro over 2016, op een omzet van 11 miljard euro. Het concern verkocht meer producten, maar deed dat tegen gemiddeld lagere prijzen, bij ongunstige wisselkoersen.
FrieslandCampina verwacht dat de melkproductie in Nederland dit jaar licht daalt, door de maatregelen die worden genomen om het mestoverschot aan te pakken. Het bedrijf verwacht dat de prijzen voor basiszuivelproducten rond het niveau van de afgelopen maanden blijven schommelen.
Topman Roelof Joosten kijkt terug op een turbulent jaar. „In de eerste helft van 2016 was het aanbod van melk in de Europese Unie zo groot dat basisproducten slechts onder de kostprijs verkocht konden worden”, legde hij uit. „Vanaf mei herstelde de zuivelmarkt zich enigszins als gevolg van de afnemende melkproductie in een aantal Europese landen en de relatief lage voorraden bij afnemers.”
De melkprijs voor de melkveehouders die zijn aangesloten bij FrieslandCampina daalde afgelopen jaar met 7 procent naar 32,26 euro per 100 kilo melk. Dit kwam door de lagere zogeheten garantieprijs voor boerderijmelk. De leden-melkveehouders kunnen over 2016 een nabetaling van 3,44 euro per 100 liter melk tegemoet zien. Deze prestatietoeslag lag 2,5 procent lager dan een jaar eerder, doordat het melkvolume sterker toenam dan de winst.
Joosten zei verder dat de slagvaardigheid van de onderneming dit jaar meer centraal komt te staan. Zo moet tijdig kunnen worden ingespeeld op de snelle veranderingen in de markt.