Rapport: Groei binnenvaart vlakt af
De Nederlandse binnenvaart blijft de komende jaren groeien, maar het tempo neemt wel af. Dat bleek dinsdag uit een prognose van onderzoeksbureau Panteia.
Voor 2017 verwacht Panteia nog een groei van 2,5 procent. In de komende jaren vlakt die af naar 1,1 procent per jaar. Vooral de afnemende behoefte aan steenkool is daar debet aan.
Het totale volume vervoerde goederen komt dit jaar uit op 326 miljoen ton, raamt Panteia. In 2016 ging het nog om 318 miljoen ton. Voor 2021 rekent het bureau op een hoeveelheid van 344 miljoen ton.
De groei komt met name voor rekening van de drogeladingvaart. Die vervoert over vier jaar 194 miljoen ton goederen, dat is 21 miljoen ton meer dan in 2016. Vooral motorvrachtschepen van 110 meter en langer en zogeheten koppelverbanden gaan meer vracht vervoeren. Het volume dat kleine schepen voor hun rekening nemen blijft stabiel, voorziet Panteia.
Containers nemen bijna 40 procent van de stijging bij de droge lading voor hun rekening. De opening van nieuwe containerterminals in Almelo, Doesburg en Lelystad zal aan die groei bijdragen, stelt het bureau. In 2017 zorgt het baggeren van de Averijhaven in IJmuiden voor een tijdelijke piek. Daarbij moet 2 miljoen ton vervuild slib worden afgevoerd.
Het vervoer van steenkolen per motorvrachtschip zal de komende jaren nog groeien vanwege de opening van kolencentrales in Frankfurt am Main en Datteln. Duwbakken gaan echter aanmerkelijk minder kolen vervoeren, verwacht Panteia.
Natte lading
Het vervoer van natte lading (tankvaart) groeit tot 2021 met 6,6 miljoen ton naar 107 miljoen ton. Vooral het transport van chemicaliën zal toenemen.
Voor de duwvaart voorziet Panteia een daling van 1,8 miljoen ton naar een kleine 44 miljoen ton. In het binnenlands vervoer neemt het transport van veevoer met duwbakken nog wel toe maar op de internationale routes zal er sprake zijn van een krimp.