Lenzen helpen Pearle en Eye Wish vooruit
GrandVision, het moederbedrijf van Eye Wish Opticiens en Pearle, heeft afgelopen jaar heeft de verkopen afgelopen jaar zien stijgen. Het bedrijf profiteerde met name van een sterke vraag naar contactlenzen voor eendaags gebruik, liet het maandag weten bij de publicatie van de jaarcijfers.
Het optiekbedrijf, dat ruim 6500 winkels heeft in Europa, Amerika en Azië, behaalde in 2016 een omzet van 3,3 miljard euro. Dat is 3,5 procent meer dan een jaar eerder. De groei werd deels op eigen kracht behaald, maar ook met behulp van kleine overnames.
Er kwamen afgelopen jaar zo’n vierhonderd winkels bij. Daarnaast zag GrandVision de verkopen in bestaande vestigingen met 2,2 procent aandikken. Het bedrijf boekte een nettowinst van 231 miljoen euro, bijna 9 procent meer dan in 2015. Het bedrijfsresultaat voor eenmalige posten steeg 6,7 procent naar 537 miljoen euro.
Behalve met contactlenzen deed GrandVision ook goede zaken met zonnebrillen. Het aandeel daarvan in de totale omzet nam ook vorig jaar verder toe, mede dankzij de verdere uitbouw van de gespecialiseerde winkelformule Solaris.
In zijn belangrijkste West-Europese markten zag GrandVision de omzet stagneren op een kleine 2 miljard euro. Het zwakke Britse pond was daar voor een belangrijk deel de oorzaak van. Afgezien van wisselkoerseffecten werd wel een groei behaald van 2,6 procent.
In de rest van Europa gingen de opbrengsten met 2,7 procent omhoog naar in totaal 907 miljoen euro. Opkomende markten in Amerika en Azië waren goed voor een omzet van 440 miljoen euro. Dat is bijna een kwart meer dan in 2015.
De komende jaren wil GrandVision de omzet met ten minste 5 procent per jaar verder opvoeren, los van eventuele grote overnames. Het bedrijfsresultaat moet daarbij nog sterker verbeteren.