Duurzame consument helpt Wessanen vooruit
Natuurvoedingsspecialist Wessanen, moederbedrijf van onder meer Zonnatura, heeft ook afgelopen jaar kunnen profiteren van een sterke vraag naar duurzame voeding in Europa. Het bedrijf wist de verkopen flink op te voeren, blijkt uit de woensdag gepubliceerde jaarcijfers.
Met name in Frankrijk en Spanje nam de vraag naar natuurvoeding met dubbele cijfers toe. In Duitsland was de marktgroei gematigder. Al met al is de Europese markt volgens Wessanen afgelopen jaar ongeveer 7 procent groter geworden, met een geschatte waarde van zo’n 30 miljard euro.
Zelf behaalde Wessanen een jaaromzet van 570 miljoen euro, 9 procent meer dan in 2015. De eigen merken waren goed voor een groei op eigen kracht van 8,5 procent.
De concurrentie zat evenmin stil. Daardoor moest Wessanen wel hogere marketingkosten maken om zijn producten onder de aandacht te brengen. Dat drukte de winstgevendheid. Daarnaast moest het bedrijf kosten maken voor de afwikkeling van een aantal overnames en voor een reorganisatie in Duitsland.
Het nettoresultaat over heel 2016 ging met meer dan een derde omlaag naar 23 miljoen euro. Het voor eenmalige posten geschoonde bedrijfsresultaat daalde, ondanks de gestegen omzet, met 0,8 procent naar 35 miljoen euro.
Voor 2017 gaat Wessanen uit van een versnelling van de omzetgroei, naar een laag dubbelcijferig percentage. Daarbij moet ook de winstgevendheid worden verhoogd.