Fietsende Zeeuw veiliger op weg door ‘vonkjes’ in fietspad
Massa’s scholieren fietsen dagelijks vanuit Walcherense dorpen naar school in Middelburg. Ze rijden in de winterse maanden vaak in het aardedonker. Het waterschap doet een proef met oplichtende fietspaden.
Vrijdagavond, het sneeuwt. Gezworene Gert van Kralingen van het Zeeuwse waterschap Scheldestromen parkeert zijn auto op het fietspad langs de Leliëndaalseweg tussen Middelburg en Sint Laurens, stapt uit en wijst naar de grond. Als er geen auto’s passeren met hun felle koplampen zijn ze duidelijk te zien: ronde kunststof schijfjes die verzonken liggen in het fietspad. Ze lichten in het donker groenig op, waardoor fietsers zich beter kunnen oriënteren.
Schijnsel
„Samen met het bedrijf Sandee Groep uit Kamperland zijn we dit innovatieve en duurzame experiment begonnen”, vertelt Van Kralingen. „De vonkjes, zoals we ze noemen, zijn aangebracht over een lengte van 300 meter. Ze nemen overdag zonlicht op en geven dat licht ’s avonds en ’s nachts weer vrij. Daarmee dragen de vonkjes bij aan het bevorderen van de fietsveiligheid.”
Dergelijke fietspaden worden ook wel glow-in-the-darkfietspaden genoemd, dus: schijnsel in het donker.
Besparing
Als de proef langs de Leliëndaalseweg een succes wordt wil, Van Kralingen de ‘fietsvonkpaden’ mogelijk op belangrijke routes in heel Zeeland realiseren. „Als je bedenkt dat ons waterschap bijna 6000 kilometer aan wegen en fietspaden in eigendom en beheer heeft in de provincie, kan dat best een forse besparing opleveren afgezet tegen het plaatsen van lichtmasten”, aldus Van Kralingen. „Want het met elektriciteit verlichten van fietspaden vergt een grote investering, zowel qua aanleg als onderhoud.”
De wagen van Van Kralingen heeft intussen de aandacht getrokken van een patrouillewagen van de politie. Ook de politie rijdt het fietspad op. Van Kralingen vertelt de uitgestapte agenten dat hij hier is om uitleg te geven over nut en doel van de vonkjes.
Enthousiast
De agenten zijn enthousiast over het initiatief. „Elke ingreep die de verkeersveiligheid ten goede komt juichen wij als politie natuurlijk toe”, reageert een agent. Ook de politiemannen zijn op de hoogte van de „colonnes aan fietsers”, zoals Van Kralingen ze noemt, die zich elke ochtend in het donker vanuit de polder langs de Leliëndaalseweg naar Middelburg begeven. „De fietsen zijn natuurlijk veel veiliger dan vroeger”, zegt de andere agent, „maar extra verlichting op zo’n fietspad is alleen maar mooi meegenomen. Zeker als jou als fietser uit de andere richting een auto met groot licht tegemoet komt, kun je op het fietspad fors gedesoriënteerd raken.”
De sneeuw blijft maar naar beneden dwarrelen. „Ik zou deze avond niet zelf hebben uitgekozen om dit fietspad te tonen”, zegt Van Kralingen glimlachend. „Maar nu we er toch zijn, kunnen we meteen zien of de vonkjes ook bij sneeuwval goed werken. Zou dat niet het geval zijn, dan moest ik dat natuurlijk rapporteren.”
Mocht het waterschap besluiten de fietsvonkpaden op meer plaatsen aan te leggen, dan kost dat naar schatting enkele tientallen euro’s per meter, vertelt Van Kralingen.
In januari werd fietsers gevraagd hoe ze de duurzame verlichting op het fietspad ervaren. Binnenkort wordt van die enquête de uitslag bekend.
Slim
Over het fietspad nadert een strooiwagen. Door de fel schijnende koplampen zijn de gloeiende ronde vonkjes in het wegdek even niet meer te onderscheiden. De chauffeur van de strooiwagen manoeuvreert zijn voertuig via de weg behendig langs de wagens van Van Kralingen en van de politie. „In Nederland zijn de afgelopen jaren meerdere proeven gedaan met glow-in-the-darkverlichting en -verf”, vertelt Van Kralingen. „Wij zijn de eerste Zeeuwse wegbeheerder die op deze manier een weg verlicht. We vinden het belangrijk om innovatief te zijn. Door te vernieuwen kunnen we op een slimmere manier onze kerntaken uitvoeren, doelmatiger werken, een interessante werkgever en samenwerkingspartner zijn, betaalbaar blijven en kennis vergroten. Daarnaast willen we bijdragen aan de toekomst. We moeten van goede, vernieuwende ideeën werkelijkheid maken. Het fietsvonkpad is daar een voorbeeld van.”