Toeristen en Japanners zitten Prada dwars
De maker van luxe tassen en schoenen Prada heeft zijn omzet in het afgelopen boekjaar met 10 procent zien dalen. Vooral het verminderde toerisme in Italië en Frankrijk en de flink lagere verkopen in Azië drukten de omzet, zo meldde het Italiaanse luxemerk maandag op basis van voorlopige cijfers.
De omzet kwam in het boekjaar, dat liep tot het einde van januari, uit op een kleine 3,2 miljard euro. Het grootste leed werd geleden in de eerste helft van het jaar. In de maanden daarna werd de weg naar boven ingeslagen en januari was er weer sprake van groei. Prada maakte nog geen winstcijfers bekend.
De ergste verkooptegenslagen in Azië lijken daarmee hun einde te naderen. Japan blijft echter een moeilijke markt. Door de hoge stand van de yen is het toerisme vanuit China naar het land teruggelopen.
Prada is bezig met een inhaalslag op zijn concurrenten op het vlak van onlineverkopen. Door meer producten via internet aan te bieden, moet het merk er weer bovenop komen.